Premium

Deze technologische trends gaan marketing en retail veranderen

Een selectie van de belangrijkste technologische ontwikkelingen tijdens SXSW Update 2015.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat technologische ontwikkelingen meer dan ooit onmisbaar en relevant zijn voor merken en marketeers, bleek wel uit de belangstelling voor de vierde editie van het SXSW Update 2015, dat onlangs werd georganiseerd in B. Amsterdam door creatief digitaal bureau 3sixtyfive in samenwerking met Adformatie.

Een kleine tweehonderd belangstellenden maakten in B. Amsterdam kennis met de belangrijkste trends, innovaties en startups van SXSW Interactieve. 

Hieronder de vier belangrijkste technologische ontwikkelingen zoals die aan de orde kwamen tijdens SXSW Update 2015.

 

1. Intimate Human/Tech Relations

 

Videotrailer &;Ex machina&;

De relatie tussen kunstmatige intelligentie en mensen wordt, als we op Hollywoord films afgaan steeds meer bedreigend, volgens 3sixtyfive wordt deze echter steeds intiemer.

De intimate human tech relation staat voor een ontwikkeling van enerzijds mensen die zijn vol gehangen met technologisch gemak en anderzijds robots die beschikken over &;menselijke gevoelens&;.

Een merkwaardige toepassing van robots is te vinden in Huis Ten Bosch, niet in Den Haag maar in Japan. In dit themapark is een compleet Nederlands dorp nagebouwd. Heel bijzonder is het Henn-na Hotel ("Vreemd Hotel"); een hotel dat deze zomer de deuren opent en waar je geen ‘levende’ kamermeisjes, receptionisten of portier tegenkomt, maar wordt bediend door humanoid robots.

 

2. Internet of Self

Ook wel bekend als het Internet of Smart Things. Huishoudelijke apparaten, lampen of garagedeuren die je met een app kunt bedienen zijn meestal nog niet echt ‘smart’. Je moet ze nog gewoon bedienen. Internet of Self draait om apparaten die reageren op jou. Dus jouw fysieke gesteldheid of gemoedstoestand laat alles om je heen aanpassen. 

De Volvo die je in de gaten houdt en de besturing over neemt en inparkeert als de chauffeur in slaap dreigt te vallen

De Misfit wekker die een zonsopgang simuleert als jij klaar bent om wakker te worden.

 

3. VR in marketing en retail

De belofte die Virtual Reality al jaren in zich heeft, komt in 2015 echt uit. Oculus Rift is de eerste echte VR headset met realistisch weergave. Oculus en andere VR-bedrijven halen enorme investeringen binnen van bedrijven als Facebook en Google en merken lanceren in hoog tempo nieuwe VR-experiences.

Dat de entertainment sector dankbaar gebruik maakt van VR voor games, concerten en films,spreekt voor zich. Zo is Facebook een eigen VR-filmstudio begonnen. Maar ook retail-, travel- en fashionmerken onderzoeken om hun klanten een nieuwe beleving te bieden.

Enkele voorbeelden:


De eerste VR modeshow van Topshop.


Volvo’s virtuele proefrit.

 

4. Format thinking is dead

Concurrentie van webshops heeft het oude format denken van retailers achterhaald gemaakt. Technologie heeft definitief zijn weg gevonden in het retailkanaal en wordt ingezet om ervaringen persoonlijker te maken. Ook wordt technologie ingezet om de consument het gemak van een online shop te bieden in de winkel.

Je telefoon als magische spiegel voor make-up advies.

Makkelijk ‘browsen’ in de winkel.

;s Amazing"

Boodschappen binnen een uur geleverd met Instacart.

Deze laatste video is teven een mooi voorbeeld van hoe nieuwe technologie en startups bestaande merken kunnen helpen, zo bleek uit de toelichting van 3sixtyfive&;s John Meulemans. Wholefoods is in september 2014 een partnership gestart met Instacart en online shoppers bestellen 2,5 maal zoveel als offline shoppers.

Waarmee eens te meer is aangetoond dat nieuwe technologie geen bedreiging hoeft te zijn voor bestaande merken. Dit was ook de achterliggende boodschap van deze middag aan marketeers: omarm technologie, want het is de driver achter nieuwe klantervaringen, betere diensten en persoonlijke beleving.

2015

 

 

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie