Digital advertising goed voor 68 procent websitetraffic in Europa

Maar de tijd van organische groei ligt achter ons, zo concludeert Adobe na onderzoek. Qua personalisatie loopt Europa nog achter op de VS.

Volgens de onderzoekers zag meer dan 54 procent van de Europese websites traffic toenemen in de afgelopen drie jaar.  De totale websitetraffic nam tijdens deze periode overigens enigszins af.

Ook is mobile advertising aan een opmars bezig in Europa. Drie jaar geleden was slechts de helft van de smartphonetraffic in Europa afkomstig van advertenties. Op dit moment zijn advertenties verantwoordelijk voor tweederde van de bezoeken via smartphones.

Gericht adverteren
Europa loopt achter bij Noord-Amerika in het gebruik van getargete of gepersonaliseerde advertentietactieken, zoals e-mail, paid search of social advertising, om website traffic te realiseren. 75 procent van de bezoeken aan Europese websites is afkomstig van een niet-gerichte aanpak, zoals organische zoekmachineoptimalisatie (SEO) of links van verwijzende websites.

Europese websites waarvan de traffic de afgelopen drie jaar is toegenomen, zien 8 procent meer traffic dankzij gepersonaliseerde advertentiekanalen dan hun concurrenten waarbij de traffic is afgenomen.

In de VS zien websites die groeien 36 procent meer traffic van gepersonaliseerde kanalen. Hieruit blijkt dat de adoptie van gepersonaliseerde en gerichte tactieken sneller verloopt in deze markt, aldus Adobe.

Ook blijkt uit het onderzoek dat er een correlatie is tussen de groei in websitetraffic en het gebruik van gepersonaliseerde vormen van adverteren. Europese websites met groeiende traffic hebben in vergelijking met websites met een teruglopende traffic bijna 2,6 keer zoveel traffic door activiteiten zoals social advertising en 1,2 keer zoveel traffic door paid search.

Het onderzoek toont ook een vergelijkbaar verband als het gaat om mobile traffic naar merkensites. Websites die in de afgelopen drie jaar zijn gegroeid, hebben 50 procent meer bezoeken van smartphones dan websites waarvan de traffic afneemt.

&;De groei van Internetverkeer raakt verzadigd in Europa en daar buiten. De tijd van organische groei van website traffic ligt achter ons. Het realiseren van nieuwe groei vereist een andere benadering die gericht is op de gehele klantbeleving. Hierbij moet gebruik worden gemaakt van mobility, is er een marketingmix nodig die de customer journey ondersteunt en dient er gepersonaliseerde content te worden gecreëerd die resoneert bij de klant&;, stelt Becky Tasker, Managing Analyst bij Adobe Digital Insights.

Europeanen nog steeds gevoelig voor reclame
44 procent van adblocker-gebruikers geeft aan dat zij dit doen omdat ze reclame irritant en storend vinden, zo blijkt uit het onderzoek. De meerderheid van de consumenten in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland  geeft aan liever geen advertenties te bekijken die automatisch muziek of geluiden afspelen. De weerstand is bij Franse consumenten het hoogst (66 procent), gevolgd door het Verenigd Koninkrijk (60 procent) en Duitsland (59 procent).

Ondanks de gevoeligheden, geeft 40 procent van Europese consumenten aan dat adverteerders beter zijn geworden de afgelopen twee jaar door hen waardevolle en aantrekkelijke advertenties te laten zien. Bijna tweederde van de Europese consumenten waardeert de gepersonaliseerde advertenties die zij momenteel ontvangen. Toch is er nog verbetering mogelijk, aangezien slechts 27 procent van de consumenten van mening is dat advertenties voldoende op hen zijn afgestemd.

Consumenten verwachten in ruil voor persoonlijke informatie ook een beloning in de vorm van relevante content en speciale aanbiedingen. In landen als het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk is de helft van de consumenten het eens met de stelling dat hoe meer informatie zij delen over zichzelf, hoe meer zij hiervoor beloond moeten worden met relevante content en aanbiedingen. Bij jonge millennials (18-24) ligt dit percentage zelfs nog hoger (bijna 60 procent).

Het rapport van Adobe maakt gebruik van de volgende databronnen:

  • Noord-Amerikaanse en Europese ondernemingen in de sectoren: Media en Entertainment, Retail, Travel, Finance en Automotive
  • 1.1 biljoen bezoeken van 1.100 websites van januari 2013 tot juni 2016
  • Websites die geclassificeerd zijn in segmenten op basis van veranderingen in website traffic in de afgelopen drie jaar
  • Groeiende websites: Bezoeken aan de website zijn toegenomen tussen Q2 2013 en Q2 2016
  • Krimpende websites: Bezoeken nemen af tussen Q2 2013 en Q2 2016
  • Onderzoek, onder 4.000 Amerikaanse en Europese consumenten, gericht op hun percepties en voorkeuren ten aanzien van digital advertising en ad blocking. Dit onderzoek werd uitgevoerd in augustus 2016
  • Statistieken over adblocking in samenwerking met PageFair, gebaseerd op data van juni 2016, waaronder cijfers over het aantal adblockers in meer dan 21 landen op desktop en mobiele devices

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie