Premium

Dit zijn de grote mediapitches van de eerste helft van 2017

Verschillende adverteerders wisselden van mediabureau of oriënteren zich daarop.

Twee Nederlandse banken besloten de afgelopen tijd te gaan pitchen. ING oriënteert zich sinds februari internationaal bij mediabureaus, ook in Nederland. Hier is Mindshare (GroupM) het mediabureau van ING.

Eind juli werd duidelijk dat ook ABN Amro een mediapitch houdt. De bank is nu klant bij UM (IPG Mediabrands) en dat bureau heeft een uitnodiging gekregen om weer mee te doen.

Woordvoerder Karen de Vries van ABN Amro: 'Het medialandschap is de afgelopen jaren ingrijpend veranderd. Dat, in combinatie met de toenemende digitale ambities, maakt dat we ons opnieuw oriënteren.' 

De verwachting is dat de uitslag van beide pitches in het vierde kwartaal bekend wordt.

Eind vorig jaar werd duidelijk dat Rabobank in Nederland voor PHD heeft gekozen. Die samenwerking is dit jaar ingegaan.

Bierpitch
Anheuser-Busch InBev (Hoegaarden, Leffe, Hertog Jan, Jupiler, Dommelsch) kijkt sinds maart wereldwijd rond voor het media-account nadat de bierbrouwer vorig jaar SABMiller (Grolsch, Peroni) overnam. Volgens berichten in de buitenlandse media is naar ieder groot mediabureaunetwerk een uitnodiging gestuurd en zou de brouwer willen consolideren. Het is niet bekend welke consequenties dit heeft in Nederland. AB Inbev is hier nu klant bij Vizeum en koos begin dit jaar nog DAN-zusterbureau AB Isobar aan als full service digital agency voor al haar merken in de Benelux, SABMiller besloot vorig jaar na een pitch bij MEC te blijven.

Een interessante internationale mediapitch is ook die van Amazon. De waarde van het account ligt rond de 1 miljard dollar. IPG Mediabrands Initiative is nu wereldwijd het bureau.

Beslissingen 
Er waren dit jaar al verschillende verschuivingen na pitches, reviews en oriëntaties. Zo  besloot Procter & Gamble wereldwijd voor Starcom te kiezen. Het concern bracht daarmee in Nederland de mediaplanning en -inkoop voor alle merken onder bij het Publicis One bureau. MediaCom (GroupM) was hier jarenlang het mediabureau voor P&G.

Peugeot-Citroën koos deze zomer voor GroupM. Het media-account verhuist in acht Europese landen, waaronder Nederland. In Nederland krijgt MediaCom daarmee het account in handen. Dat contract gaat in 2018 in.  Havas Media raakt daarmee het grote account kwijt.

Begin dit jaar was er een Europese mediapitch voor het media-account van PSA (waar de automerken Peugeot-Citroën onder vallen) met een waarde van 875 miljoen euro (netto zo'n 480 miljoen). 

MediaCom (GroupM) mocht dit jaar ook Ikea Nederland verwelkomen na een pitch. Het account omvat alle media-inkoop voor IKEA Nederland, behalve search. En er was meer succes voor dat bureau, want in februari besloot H&M bij MediaCom te blijven na een uitgebreide mediareview.

Binnen GroupM wist Mindshare ook de digitale business - strategie, planning en inkoop – binnen te halen van MediaMarkt. De retailer was al klant bij Mindshare.

Ziggo-Vodafone
Tot slot gaan er ook nog steeds geruchten dat de dit jaar officieel gefuseerde concerns Ziggo en Vodafone op zoek gaan naar één mediabureau. Ziggo zit bij OMD en Vodafone bij MEC.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie