Dit zijn de sociale media van de toekomst

Nieuwe sociale platformen veroveren terrein, blijkt uit een groot onderzoek van Newcom naar sociale media in Nederland. Het benoemde ook de sociale media van de toekomst. Welke zijn dat?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Jaarlijks houdt onderzoeksbureau Newcom een groot sociale-mediaonderzoek onder 15 duizend mensen. Uit de cijfers blijkt dat jongeren nog lang niet klaar zijn met Facebook, het aantal gebruikers is het laatste jaar gestegen naar 94 procent. Wel zijn ze wat minder op Twitter te vinden. Ook signaleert Newcom de opkomst van nieuwe sociale media naast de big five(Facebook, Twitter, Google+, Youtube en LinkedIn).  Wat zijn die sociale media van de toekomst?

Gratis WhatsApp-kloon uit China die in Nederland 100.000 gebruikers telt, waarvan 26.000 dagelijks. Volgens de fans een ideale combinatie van sms, Twitter, Facebook, Skype en Instagram. WeChat heeft bovenop de standaard Whatsapp-functies ook nog voice message en videochat, waarmee er live mét beeld wordt gepraat. Nog iets raars: je kunt telefoon schudden en als iemand anders dat ook doet dat maak je contact met elkaar. ‘s Werelds beste voetballer Lionel Messie schittert in hun campagne.

Met 300.000 gebruikers een kleintje tussen de sociale media, maar wel een met een eigen profiel. Met Foursquare kunnen gebruikers hun vrienden updaten over de locatie war ze zijn, ofwel venue. Daar zijn punten mee te verdienen. De check ins kunnen worden gedeeld delen met de wereld via Twitter en Facebook. Wie het vaakst heeft ingecheckt op een venue op verschillende dagen kan de titel Mayor verdienen. Het dagelijks gebruik van Foursquare in Nederland het afgelopen met 50 procent gestegen. Er zijn 78.000 Nederlanders die Foursquare dagelijks gebruiken.

Met Snapchat kun je foto&;s en video’s delen die slechts tijdelijk zichtbaar zijn bij de ontvanger.  Gebruikers kunnen instellen hoe lang de ontvanger de foto of video mag zien, met een minimum van één en maximum van tien seconden. De ontvanger kan de foto of video slechts een keer zien. Daarna verdwijnen de bestanden van de servers van Snapchat. Wordt veel gebruikt voor het maken van selfies. Is enorm snel populair geworden en telt nu al 700.000 gebruikers, van wie 274.000 dagelijkse.  

Instagram is hot, het verdubbelde haar gebruikersaantal in Nederland naar 1,4 miljoen gebruikers in 2014, van wie waarvan 536.000 dagelijks, is instagram al een echte arrivé, maar met groeipotentie. Veel jongeren gebruiken deze gratis app die is bedoeld om digitale foto&;s of video’s te maken. Ze delen er foto’s van zichzelf en gebruiken Instagram vooral als een sociaal netwerk en niet zozeer als camera-app.

Met 1,1 miljoen gebruikers heeft Pinterest zich het afgelopen jaar verdubbeld. Pinterest is een soort van digitaal prikbord waar gebruikers foto’s kunnen pinnen. Deze kunnen weer gedeeld worden. De foto’s worden verzameld in een board,  waar de ‘pins’ over een bepaalde categorie bijeen worden gebracht. . Andere gebruikers van Pinterest kunnen die prikborden bekijken en de afbeeldingen ook weer pinnen. Belangrijk in het succes van Pinterest zijn de vrouwen. Zij ontdekten als eerste de mogelijkheden van Pinterest en vormen nu zo’n 80 procent van de gebruikers.

Werd niet in het onderzoek van Newcom meegenomen, maar mag niet onvermeld blijven.  Zou inmiddels 1,2 miljoen Nederlandse gebruikers hebben, en is vooral de laatste maanden geëxplodeerd. Tinder is een dating-app waaarbij de gebruiker foto’s van iemand krijgt te zien en die kan liken met een hartje. Hebben twee personen elkaar een hartje toebedeeld , dan krijgen ze een melding dat er een match is, waarna ze met elkaar kunnen chatten via Tinder.

 

In dit artikel zijn, behoudens Tinder, alleen de sociale media uit het Newcom-onderzoek geplaatst. Zie voor meer nieuwe sociale media ook de analyse van Norbert Mirani eerder: 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie