Premium

Eric Blok (G+J Uitgevers): ‘Wij geloven niet in rompredacties’

INTERVIEW G+J Uitgevers rolt de digitale strategie voor de komende jaren uit en introduceert onder meer digitaal videotijdschrift ‘Shot of Joy’. Interview met ceo Eric Blok.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In een, laten we zeggen, uitdagende tijd voor de tijdschriftenbranche is G+J Uitgevers een stabiele speler. De uitgever anticipeert op de marktveranderingen door een digitale strategie te ontwikkelen en zich te focussen op de twee communities of interest: vrouwen lifestyle (waar de titels Glamour, JAN en Vogue onder vallen) en kennis/populair wetenschappelijk (Quest en National Geographic). ‘We geloven in de combinatie van kwalitatieve content en sterke communities.’

Print is nog springlevend, volgens ceo Eric Blok. ‘Al groeit digitaal razendsnel, we halen nog altijd zo’n 95 procent van onze inkomsten uit print.’ De printtak draait redelijk stabiel, het verschilt per blad. ‘Maar G+J Uitgevers maakt gewoon een ‘mooie winst. Hoewel minder dan het jaar ervoor, ben ik tevreden.’

Gedetailleerde cijfers mag Blok niet geven, want de Duitse moeder Gruner + Jahr doet dat nooit. ‘Dat het vorig jaar iets minder was, komt ook door onze investeringen in de lancering van Vogue. Die investeringen waren het allemaal waard, want Vogue doet het fantastisch, met een groeiende oplage.’



Communities of interest
Natuurlijk moet G+J Uitgevers ook vooruitkijken en daarom is de digitale strategie net zo belangrijk. Rond de twee eerder genoemde communities of interest worden daarom ook projecten ontwikkeld naast het digitale werk voor de vijf tijdschrifttitels. Zo is er het goedlopende , de markplaats voor luxeartikelen. De medewerkers zitten inmiddels in het pand van G+J aan de Spaklerweg. Verder ontwikkelt de uitgever ook apps als Topomaster, waarbij kinderen spelenderwijs meer over geografie te weten komen en de Quest Master app.
Daar komt op korte termijn nog Quest Play bij, in samenwerking met een Amerikaanse educatieve partij. Het is een online platform waarop kinderen van 2-5 jaar met spelletjes taal en rekenen leren. Blok: ‘Wij geloven erg in educatie, dat is ook een van de strategische speerpunten van ons moederconcern Bertelsmann.’

Shotofjoy.nl
Helemaal nieuw is ook . Het gaat hier om een digitaal videotijschrift dat G+J introduceert in samenwerking met Marie-Nanette Schaepman (ooit bedenker en hoofdredacteur van JAN) en online uitgever Wayne Parker Kent. Spannend, noemt Blok deze ‘triple venture’. ‘Het is een tijdschrift dat de abonnee elke dag gaat bedienen van een shot of joy, een filmpje met een heel sterk sharing element.&
De content wordt met liefde en aandacht exclusief voor Shotofjoy.nl geproduceerd door professionals uit de bladen- en filmwereld, zoals Kim van Kooten en Maria Goos. Shotofjoy.nl wordt gelanceerd op basis van een subscription model. Een maandabonnement gaat 2.99 euro kosten en de eerste twee weken is gratis uitproberen. Blok: &;Het is een experiment om te kijken of vrouwen bereid zijn een digitaal abonnement te nemen.’

 
Blok zegt dat de vertaling van blad naar online lastig is. ‘Daarom kijken we naar initiatieven als Shot of Joy. Verder hebben we wel vanaf 15 mei al onze bladen in de app store. Quest en Glamour doen het overigens digitaal heel goed, maar dat vervangt print niet.’ G+J gaat ook mee in de ‘ontbundelen’ van content en heeft zich aangesloten bij Blendle en MyJour.

Holland Herald
G+J Uitgevers heeft ook een bloeiende customercontenttak. Die geeft de titels 360* voor retailer Bever en Spoor voor de NS uit en mocht begin van het jaar KLM-titel Holland Herald verwelkomen. Blok gelooft zeer in customer content. ‘We willen deze tak zeker uitbreiden. Dat kan met digitale uitgaven zijn, maar zeker ook met print. We merken – zoals bij de Holland Herald  - dat opdrachtgevers iets tastbaars willen in de vorm van een tijdschrift.’

Journalistieke kwaliteit
Nog even terug naar de moeilijke tijd voor print. Veel uitgevers moesten vorig jaar mensen ontslaan en titels in de etalage zetten. ‘Wij hebben vorig jaar ook van een aantal mensen afscheid genomen. Maar dat was verdeeld over verschillende afdelingen, en heeft niet geleid tot rompredacties. Wij geloven ook niet in werken met rompredacties, omdat wij denken dat daarmee de journalistieke kwaliteit van titels wordt aangetast. En dat is bij G+J prioriteit nummer één. Natuurlijk zijn sommige maatregelen soms onvermijdelijk uit het oogpunt van kostenefficiency en ook wij kijken daarnaar. Maar dat kun je ook op andere manieren dan redactioneel doen.’


Glamour-generatie
G+J blijft ook investeren in de tijdschriften. Zo kreeg Glamour een opfrisbeurt. Blok bevestigt dat het minder gaat met Glamour dan voorheen, maar het is volgens hem nog altijd het meest verkochte modeblad. ‘Je ziet dat alle jongevrouwenbladen het moeilijk hebben qua oplage. Deze groep is sterk social engaged. Dat zien we bij Glamour ook. De digitale cijfers zijn fantastisch. We zien dat de unieke bezoekers, pageviews én de online omzet het afgelopen halfjaar zijn verdubbeld.’
Blok ziet dat de ‘Glamour-generatie’ is geswitcht van shoppen naar bewust leven, het geld anders uitgeven en meer sociaal contact hebben met elkaar. ‘Ook daar kunnen we op inspelen, al is het wel een uitdaging.’

JAN is een ander verhaal. ‘Dat is één van de weinige titels die groeit. We beginnen op korte termijn een branding campagne rond de slogan "JAN, de glossy die je raakt". We willen JAN bij een nog breder publiek bekendmaken.’

Sanoma-bladen
Acquisities is geen vies woord voor G+J. Ook JAN werd een aantal jaar geleden volledig overgenomen van eigenaar en founder Marie Nanette Schaepman van Bloom Publishing, met wie dus nu wordt samengewerkt in Shot of Joy. De uitgever heeft zeker ‘heel serieus’ naar de te koop staande Sanoma-titels gekeken, maar besloten niets over te nemen. ‘De meeste titels passen niet binnen onze strategie met de twee communities of interest. Al had ik Flow wel willen hebben, maar dat staat juist niet te koop. G+J geeft Flow wel uit in Duitsland en binnenkort Frankrijk. Maar voor acquisities is altijd ruimte, kijk maar naar Vogue.’

Blok spreekt van spannende tijden in de uitgeefwereld. ‘Maar het is ook leuk, want je leert veel. Het mooie van digitaal dingen proberen, is dat je het makkelijk kan testen. Bij print is dat veel moeilijker. Maar de kracht van tijdschriften blijft bestaan. Als je een papieren tijdschrift leest dan ben je alleen daar op gefocust, terwijl je op je tablet veel dingen tegelijk doet.’

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie