Premium

Eric Kip: 'MWG denkt niet meer vanuit de driehoek mediabureau-adverteerder-exploitant'

Onder Kips voorzitterschap gaat het voortaan om vier kernpunten: merk, content, media en data/technologie. Onder meer daarmee wil de branchevereniging meer adverteerders trekken.

Eric Kip (ceo van Exterion Media) is sinds dit najaar de nieuwe MWG-voorzitter als opvolger van Ton Rozestraten, die nu bij branchevereniging Screenforce de voorzittershamer oppakt.

Hij heeft met zijn bestuur volgens Kip ‘een gezond MWG’ achtergelaten. Er is in die periode een grote slag gemaakt met een ander soort lidmaatschap: van individueel naar bedrijf. Zo kunnen meer mensen MWG ervaren, legt hij uit. Verder is gebleken dat de waardering van de activiteiten ‘eigenlijk altijd positief’ is. 

Weg met de traditionele benadering
Wat gaat het nieuwe bestuur (zie kader) onder leiding van Kip doen? ‘We zijn met het oude en nieuwe bestuur samengekomen in het Volkshotel. Daar hebben we een sessie gedaan met Marianne Zwagerman - ik vind haar geniaal - om te praten over waar we staan en wat de uitdagingen zijn. Uit die sessie is een aantal zaken naar voren gekomen. Op de eerste plaats: MWG stond altijd voor een driehoek mediabureau, adverteerder en exploitant. Dat is een redelijk traditionele benadering. We gaan niet meer vanuit een expliciete doelgroep te werk, maar veel meer vanuit ontwikkelingen in media. Dan komen we op vier kernpunten: merk, content, media en data/technologie. Wat is de rol en de impact van die vier op bijvoorbeeld een merk in de praktijk?’

Als voorbeeld geeft Kip programmatic. ‘Als je hierover een sessie organiseert, dan weet je dat je een volle zaal krijgt. Maar de invulling is essentieel. Een deel van de zaal weet al wat programmatic is en komt dan in feite voor niks, een ander deel moet juist echt geconcentreerd luisteren om te begrijpen wat er gezegd wordt. Wij hebben nu met elkaar gezegd: het gaat niet zozeer om de techniek, maar wat is de impact van programmatic op jouw functioneren? Daarmee bedien je het hele vak. We dwingen onszelf zo om veel meer vanuit onderwerpen te gaan denken en vervolgens de impact op de professionals.’

Jongeren en digital natives
Ook is gekeken naar welke groep MWG mist. Dat zijn jongeren en digital natives. Natuurlijk heeft MWG YIM (Young in Media), maar volgens Kip mogen jongeren in het algemeen nog wel wat meer worden betrokken. ‘De YIM’mers zijn nu ook onderdeel van het bestuur. We kijken hoe we ze kunnen faciliteren en hoe ze op een goede manier bij de evenementen kunnen zijn, zodat ze volledig betrokken worden. Voor de digitale mensen geldt, dat we moeten kijken hoe we die op een goede manier waarde kunnen bieden.’

Bijlmerbajes
MWG wil ook wel meer verrassen. Zo is er komende dinsdag een sessie over de privacywet in de Bijlmerbajes. ‘We proberen onszelf heel erg uit te dagen en variaties te zoeken om mensen betrokken te houden. Veel dingen zijn goed in de basis, maar soms wil je ook af en toe die spark waarmee je mensen met een locatie, vorm of inhoud verrast. Naar locaties buiten Amsterdam kijken we ook, want data- en techpartijen zitten door het hele land.’ 

Kritiek op MWG congres
Het MWG congres in februari is altijd het grootste evenement van de branchevereniging. Op de editie van afgelopen jaar was kritiek: het was te veel zenden en te weinig interactie. Gaat dat veranderen? Kip: ‘We willen inderdaad af van het alleen maar zenden. We gooien niet alles overboord, maar gaan wel zoeken naar vormen als ronde tafels en break-out sessies om verder te praten over thema’s die ter sprake zijn gekomen. Maar het kunnen ook workshops zijn met een centrale briefing. We zijn ervan overtuigd dat we de bezoeker meer moeten betrekken.’ 

Club MWG
Verder blijft Club MWG een belangrijk onderdeel: een diner op locatie waarbij de hotshots uit de branche met elkaar discussiëren. Alles wordt open besproken, maar blijft wel  binnenskamers . ‘Maar hetgeen besproken wordt, kan een topic zijn voor een bredere sessie. Dus de input van Club MWG zorgt voor vraagstukken die we in een bredere, openbare sessie kunnen gebruiken. We proberen zo de cirkel rond te maken.’ 

Meer adverteerders
Kips missie voor de komende jaren is MWG de belangrijkste vereniging in communicatie en media te laten zijn, met een gezonde basis en veel leden. 'De sessies moeten inspirerend zijn en we willen een gemiddelde score van een 7,5 halen. Wij moeten zorgen dat wij die grote kern behouden en de aantrekkingskracht van uit die vier pijlers, het liefst met nieuwe aanwas vanuit adverteerders.’

Daarom wil Kip ook kijken naar een ‘advertiser only’ event, met alleen maar marketeers in de zaal.  Lachend: ‘Ik was vroeger ook adverteerder en de perceptie was dat MWG een exploitantenclub was. Dat is allang niet meer zo. Het is echt een netwerk.  Maar het is ook goed om af en toe alleen met marketeers onder elkaar te zijn, dus zo’n ‘advertiser only’ sessie moet er komen. Dat is ook onze taak.’

Nieuw bestuur
Het nieuwe MWG-bestuur bestaat uit (vlnr) René Zeedijk (MediaScience), Pénélope Mazloumidès (PHD Media), Maiko Valentijn (MediaCom), Saskia Caelen (Mindshare), Eric Kip (Exterion Media), Klaartje Kuypers (BrandDeli), Rob van Griensven (Heineken), Roos Franssen (NS) en - niet op de foto - Inge Monsees (GfK).
 
premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie