Premium

‘Ervaringen met native advertising NRC Q gebruiken we voor NRC.nl’

Nrcq.nl gaat vandaag op in nrc.nl.

NRC Media kondigde gisteren aan te stoppen met NRC Q, het platform over de zakenwereld, carrière, tech, media en het combineren van werk en privé. Artikelen over die onderwerpen zijn voortaan op NRC.nl te zien.

Volgens NRC was het idee achter NRC Q om een zakelijke nieuwssite te maken voor ambitieuze, jonge lezers die zich interesseren voor het bedrijfsleven, tech en carrière. ‘Een plek waar de NRC redactie vrij kon experimenteren met digitale journalistiek, nieuwe vertelvormen en een ritme dat aansloot op het steeds veranderende (online) leesgedrag en mobiel gebruik van de NRC-lezer. Al die zaken zijn het stadium van experiment sterk ontgroeid. Ze vormen nu de kern van de nieuwe NRC-website die in oktober is gelanceerd.’

Daarom was ‘de volgende logische stap’ om ook de inhoud van NRC Q helemaal op te laten gaan in NRC. Er wordt nog wel een nieuwsbrief gestuurd die NRC Slim Leven - een wekelijkse nieuwsbrief voor ambitieuze mensen – gaat heten.

Reizende journalistiek
Eerder zei hoofdredacteur Peter Vandermeersch tegen Adformatie: ‘Onze journalistiek moet reizen. Dat idee zit echt heel diep. We zijn met succes NRC Q begonnen, waaruit we veel goede inzichten hebben gehaald die we weer kunnen gebruiken voor nrc.nl.’

Native advertising
Commercieel directeur Madelon Hoekstra-Fortuin kondigde vorig jaar aan meer te willen doen met native advertising en ze zag NRC Q als ‘mooie proeftuin’ daarvoor. We hebben gezien dat de NRC Q-lezer niet vies is van een commerciële boodschap, zolang deze maar op een relevante manier gebracht wordt. Wij willen de adverteerder de kans geven om aan storytelling te doen.’
Nu meldt ze: ‘Rond native advertising voeren we de lessen die we geleerd hebben op nrcq.nl inmiddels door op nrc.nl. Hierdoor is het bereik voor een adverteerder met een factor 10 groter. We weten met dank aan NRC Q wat wel en niet werkt op het gebied van branded content. Hoe we met respect voor de lezer en met respect voor de onafhankelijkheid van de redactie het verhaal van een adverteerder op een bewezen effectieve wijze weten te vertellen aan onze NRC-lezer.’

Abonnees van NRC Q krijgen voortaan ‘alles’ van NRC.nl.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie