EU en VS sluiten datadeal, DDMA voorzichtig positief

Hoe de maatregelen er precies gaan uitzien, moet nog duidelijk worden.

Het EU-US Privacy Shield dat de EU en de VS gisteren zijn overeengekomen, is een versterkte vervanger van het Safe Harbor-verdrag, dat in november ongeldig werd verklaard door het Europese Hof van Justitie. De nieuwe regeling moet uitwisseling van persoonsgegevens met de VS mogelijk maken, zonder grootschalige surveillance op de gegevens van Europese burgers door Amerikaanse overheden.

DDMA-directeur Diana Janssen: &;Een gedegen akkoord betekent dat Nederlandse bedrijven gebruik kunnen blijven maken van Amerikaanse clouddiensten en CRM systemen. Het betekent ook dat er een betere privacybescherming is voor klanten van die bedrijven.&;

Schriftelijke garanties
De VS hebben voor het eerst schriftelijke garanties gegeven dat er geen massa-surveillance plaatsvindt. Aan eventuele verzoeken worden duidelijke voorwaarden gesteld. Europeanen die toch denken dat hun gegevens onterecht zijn ingezien, kunnen zich wenden tot een ombudsman.

Daarnaast wordt de regeling jaarlijks geëvalueerd en er wordt nauwer toegezien op naleving. &;Het is natuurlijk van de zotte dat voorheen Amerika de privacy van haar eigen burgers beschermde met de Fourth Amendment, terwijl Europese burgers vogelvrij waren onder de Patriot Act. Dat wil men nu eindelijk rechtzetten en dat is een hele goede ontwikkeling&;, zegt Janssen.

Kritische geluiden
Het EU-US Privacy Shield roept ook kritiek op, onder meer van Europarlementariër Jan Philippe Albrecht en van , de rechtenstudent die met zijn zaak tegen Facebook zorgde dat het Safe Harbor-verdrag door het Europees Hof van Justitie onderuit werd gehaald. Beiden vragen zich af of de voorgestelde ombudsman en eventuele arbitrage voldoende zijn om de zorgen van het Hof weg te nemen. Het ligt aan de uitwerking van de voorstellen of het pakket regels deze toets doorstaat. De uitwerking gaat de komende weken plaatsvinden, na advies van de Europese privacytoezichthouders.

Initiatieven op privacygebied
DDMA is blij dat dat EU en de VS deze week een akkoord hebben bereikt. Eerder deze week ontving de brancheorganisatie ook al met enthousiasme , gepresenteerd door het Ministerie van Economische Zaken. De brancheorganisatie was zelf betrokken bij de totstandkoming van de tool, als onderdeel van de werkgroep ‘Privacy in de praktijk’ van .

Het initiatief sluit aan op de wijze waarop DDMA  verantwoord gebruik van data hoopt te stimuleren. In lijn daarmee is de organisatie op dit moment bezig met een groot onderzoek om meer inzicht te krijgen in de houding van consumenten ten aanzien van privacy. De resultaten worden naar verwachting in maart dit jaar gepubliceerd.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie