Europese online advertentiemarkt vorig jaar gegroeid

De Europese online advertentiemarkt is in 2009 met 4,5 pct gegroeid.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dit blijkt uit het jaarlijkse online mediabestedingen onderzoek van IAB Europe en ScreenDigest dat zojuist gepresenteerd is tijdens het Europese Congres in Barcelona.

Dat is een scherpe daling ten opzicht van de 20 pct groei in 2008, maar online advertising was daarmee het enige advertentieplatform dat groei liet zien in een economisch bijzonder zwaar jaar. In alle 23 onderzochte landen groeiden de online mediabestedingen tot een totaal van 14,7 miljard euro.

In Nederland bedroeg de groei 1,9 pct tot een totaal van 815 miljoen euro. Dat is in lijn met de ontwikkeling in de meeste volwassen markten. Gemiddeld wordt in de onderzochte Europese landen 18 pct van het advertentiebudget besteed aan online media. In Nederland was dit in 2009 duidelijk meer: 24 pct.

Voor heel Europa geldt dat search relatief de meeste groei laat zien (10,8%) al is het lager dan in 2008 (26%).Display bleef nagenoeg gelijk (+0,3%) en liet in de meeste volwassen markten een daling zien: Frankrijk -6, UK -5 en Zweden -5 pct. In de landen waar IAB actief is laten de displaybestedingen al weer herstel zien in het eerste kwartaal van 2010. Classifieds daalde in 2009 met 1,4 pct.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie