Premium

FHV BBDO en Jump! bundelen krachten

Ernst-Jan Smids, mede-oprichter van Jump!, wordt ceo van de samenwerkende bureaus.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In november nemen en hun intrek op de tweede verdieping in het Omnicom-verzamelgebouw aan de Generaal Vetterstraat in Amsterdam, waar ook TBWA\ gevestigd is.

Beide bureaus (met elk hun eigen klanten) behouden hun eigen identiteit en management. Het management van FHV BBDO bestaat uit , Head of Account en csd, en , Head of Strategy.

Managing director Peggy Wijtzes, die de dagelijkse leiding van FHV BBDO afgelopen zomer van , heeft besloten niet mee te gaan. Het management van Jump! wordt gevormd door en door de van Praxis afkomstige .

FHV BBDO verloor de afgelopen jaren grote klanten als (in 2013), en (dit jaar) en kromp in naar ongeveer 25 mensen.

Jump! werd in 2008 opgericht door en Thijs Hagenberg, die daarvoor Het Reklameteam leidden, dat onderdeel was van FHV BBDO.

Men kent elkaar dus goed en je zou kunnen spreken van een hernieuwde samenwerking, maar dan op een andere, gelijkwaardige, basis en met een andere filosofie. Ze verwoorden die als volgt: ‘Het dna van de nieuwe combinatie biedt precies waar deze tijd om vraagt: strategische kwaliteit (FHV BBDO) en een ondernemende mentaliteit (Jump!).’

Waar FHV van oudsher sterk is in het creatief oplossen van strategische merkvraagstukken, profileert Jump! zich als bureau van en voor ondernemers met een passie voor retail.

Smids: ‘De liefde voor het bouwen van merken en voor effectieve reclame zit diep in de genen van FHV. Die passie en strategische denkkracht zijn een prachtige aanvulling op de resultaatgerichte mentaliteit van Jump!.’

In het begeleidende persbericht staat ook dat FHV en Jump! hun horizon willen verbreden, de verbinding zoeken en op een nieuwe manier gaan samenwerken – met elkaar, met hun opdrachtgevers en met specialisten van buiten. Daarbij vinden ze aansluiting bij de overige in het pand aanwezige Omnicom-expertise in mobile experiences, events en goedkope tv-producties.

Acht vragen aan Elwira Stuur (foto, midden), Arnd Jan Gulmans (foto, links) en Ernst-Jan Smids (foto, rechts).

Van wie kwam het idee om de krachten te bundelen?

Smids: ‘Van BBDO. In Denemarken, Portugal en Oostenrijk heeft BBDO ook dergelijke integraties bevorderd.  Jump! zou sowieso al naar het Omnicom-gebouw gaan: daar hebben ze meters en het zou zonde zijn om daar geen gebruik van te maken. Toen BBDO het idee opperde om de beweging samen met FHV te maken, vonden we dat een nieuw en interessant geluid.’

Wat maakt 1+1=3?

Gulmans: ‘Ik denk dat FHV BBDO retailcommunicatie kan verrijken door het merk beter voelbaar te maken in alle touchpoints van overweging tot aankoop. En omgekeerd kan de expertise van Jump! heel waardevol zijn voor onze klanten door het moment van aankoop nadrukkelijker mee te nemen in ideeën en campagnes.’

Stuur: ‘We merken dat klanten zeggen: ja, het merk staat centraal, dat moet op orde zijn en goed in elkaar steken en daar hebben we FHV voor, maar hoe zorgen we dat dit goed wordt doorgetrokken tot aan verkoop, echte sales, aan toe? Jump! kan FHV daarbij enorm versterken.’

Hoe gaan jullie precies samenwerken?

Smids: ‘Ik ga de samenwerking stimuleren en we zullen in onze werkwijze vanaf het begin moeten kijken: wat is de goede casting voor het betreffende vraagstuk? En meteen de goede mensen in de juiste samenstelling erbij betrekken. Ik denk dan ook aan specialisten van buiten. We moeten met Thijs en Mark veel delen in het dagelijks leven, omdat daar kansen liggen. We hebben niet alles aan boord, op digital gebied en mobile experiences kunnen we met andere partijen samenwerken. Maar we moeten continu op ons qui vive zijn: hebben we het goede team?’

Dat klinkt “agile”.

Gulmans: ‘Grappig dat je dat zegt, want dat samenwerken zit diep in de genen van FHV. We werken op veel klanten intensief samen met andere bureaus en specialisten, waarbij we zorgen dat het merk-dna over de hele linie en binnen alle ideeën geborgd wordt. Bij SNS doen we dat heel sterk en we deden het bij Hi. Dat gaat heel organisch, zonder gekissebis en er komt goed werk uit.’

Smids: ‘Zo heeft ieder zijn eigen klanten en samenwerkingen met anderen, dat blijven we zo doen.’

Jullie worden niet gedwongen binnen Omnicom om met vaste partijen of met TBWA\-bureaus samen te werken?

Smids: ‘Nee, we werken met wie we willen. En TBWA\ is een concurrent! Gezonde spanning in dit huis kan geen kwaad.’

Is het niet jammer dat Peggy Wijtzes, met haar affiniteit met de innovatie in het vak, niet meegaat, en waarom is dat eigenlijk?

Gulmans: ‘Dat is zeker jammer, maar Elwira en ik hebben zo intensief met haar samengewerkt, dat haar energie, ambitie en visie op innovatie ook diep in ons zitten en behouden blijven. Peggy had voor ogen om een sterk FHV BBDO neer te zetten. Dat was een goed plan, maar op het moment dat er een paar kinken in de kabel komen, blijkt toch dat je kwetsbaar bent. Om de innovatieslag echt goed te kunnen maken, hebben we wat meer power en commercieel drijfvermogen nodig. Ik denk dat het met deze grotere schaal, met Jump!, beter gaat lukken.’

Stuur: ‘Je hebt dat draagvlak en die omvang nodig om te kunnen innoveren en je klanten optimaal te bedienen. We zijn ook heel blij met het bewezen ondernemerschap van Ernst-Jan, dat is in deze tijd echt nodig, om op een andere manier naar de business te kijken.’

Gulmans: ‘Je zet een aantal sterke mensen bij elkaar die vanuit verschillende hoeken naar dezelfde dingen kijken. En ik denk dat het goed werkt in de interactie met onze klanten, zelf ondernemers, dat wij ook meer als ondernemers met hen praten.’

Smids: ‘Het samen op één open vloer zitten gaat enorm helpen. We hebben samen een mooie lijst met klanten, een behoorlijke groep met mensen, en als we ook op managementniveau dicht bij elkaar blijven, zie ik het wel gebeuren.’

Gaan er behalve Peggy Wijtzes nog meer mensen niet mee?

Smids: ‘Er gaan een paar mensen niet mee van FHV. FHV heeft natuurlijk best een paar klappen gekregen met het vertrek van klanten. We hebben gezegd: als we dit doen dan moeten we fit zijn. Dat is best stevig en naar om te doen, maar aan de andere kant: het kan niet anders, we moeten even wat herschikken om vervolgens vol in de startblokken te kunnen gaan. Er gaan mensen weg, er blijven er 22 over, fulltime, en er zullen weer mensen bij komen, we hebben onder anderen behoefte aan een creatief team. Geen bedrijf kan meer iedereen op de payroll hebben, dat hoeft ook niet.’

FHV is een sterk merk – ‘het ministerie van de reclame’ werd het in de gloriejaren genoemd. Mooi dat het zichzelf opnieuw uitvindt. Maar dat dna, waar zit dat geborgd?   

Gulmans: ‘Het zit in verschillende dingen. Ik noemde net al het aspect van samenwerking: mede-oprichter was vanaf het begin [FHV is opgericht in 1962, AP] een groot pleitbezorger van de samenwerking tussen art en science, tussen de ratio en de kunst. Ook de combinatie tussen strategie en creatie was van meet af aan belangrijk voor het succes van het bureau: we hebben altijd strategische creatieven en creatieve strategen gehad. Het zit ook in onze nieuwsgierige houding.

‘Maar dna is niet iets statisch, je geeft het door van generatie op generatie en het is fundamenteel voor je vermogen om je aan te passen aan de omstandigheden. Zonder dna geen evolutie. Dat is de essentie van onze missie: om samen met Jump! datgene wat ons in meer dan 50 jaar groot en succesvol heeft gemaakt, in een nieuwe vorm naar deze tijd te brengen en daar succes mee te boeken.’

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie