Premium

Forse omzetgroei Mediahuis in 2017 met een halfjaar TMG

De nettowinst daalde, met name door uitzonderlijke kosten.

Het Vlaamse uitgeefhuis maakte vanochtend zijn jaarcijfers bekend.

Het afgelopen jaar stond voor Mediahuis in het teken van de overname van Telegraaf Media Groep (TMG, zie hier hoe de nieuwe structuur eruit ziet binnen TMG). Die zijn voor een halfjaar opgenomen. Vorig jaar juni werd de overname van TMG afgerond, na een felle overnamestrijd met Talpa. 
 
De omzet van Mediahuis kwam uit op 616,2 miljoen euro, een stijging van bijna 50 procent (was 412,7 miljoen in 2016).

Het netto resultaat daalde naar 14,8 miljoen (-19 procent) door 16,5 miljoen aan ‘niet-recurrente’ (niet-terugkerende) kosten. Dit zijn hoofdzakelijk transactiekosten van de acquisitie van TMG, de kosten die Mediahuis gemaakt heeft voor de Ondernemingskamer en de diverse inbrengen van Corelio en Concentra et cetera. Deze eenmalige uitgaven hebben het netto resultaat significant beïnvloed.
 
NRC positief in moeilijke dagbladenmarkt
Ondanks de druk van een dalende krantenmarkt wisten zowel de Belgische krant De Standaard als NRC (NRC Handelsblad en nrc.next) – dankzij een sterke digitale propositie - een stijging in totale verkoop te realiseren met respectievelijk +0,4 procent en +4,3 procent.
NRC slaagde erin om in een dalende advertentiemarkt stabiel te blijven. De Belgische krantentak had het moeilijker.
 
Overname TMG als belangrijke stap in groeistrategie
TMG heeft in de eerste zes maanden onder de vlag van de Vlamingen een positieve bijdrage geleverd aan het netto resultaat van de groep. Gert Ysebaert, CEO Mediahuis: ‘De overname van TMG werd niet alleen succesvol afgerond maar is dankzij de transacties van Keesing Mediagroep en Talpa Radio, vanuit een financieel oogpunt, ook al grotendeels verteerd.’
 
Dankzij TMG en de andere in 2017 verworven activiteiten (Mediahuis nam een minderheidsbelang in Wayne Parker Kent) groeit de REBITDA (de EBITDA zonder uitzonderlijke kosten) van Mediahuis in 2018 naar verwachting richting 90 miljoen euro.
 
Scharnierjaar
Ysebaert noemt 2017 een ‘scharnierjaar’ voor Mediahuis. ‘Onze groep groeide uit tot een solide Belgisch-Nederlandse mediagroep met een sterke portfolio aan waardevolle merken. 2018 kondigt zich aan als een uitdagend jaar waarin het maken van keuzes centraal zal staan. Meer dan ooit zet Mediahuis daarom in op de verdere digitale transformatie van zijn core business, de nieuwsmerken en classifieds.’
premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie