Premium

Fusie Vivendi en Havas moet content, distributie en communicatie samenbrengen

Vivendi en Havas lijken nu echt samen te smelten na een bod - vorige week - van 2,2 miljard euro van het Franse mediaconcern op de communicatieholding. 

Dat de twee Franse concerns elkaar zouden vinden was al een paar jaar duidelijk, want ze zijn eigenlijk al aan elkaar verbonden. De vader van Yannick, Vincent Bolloré, heeft met zijn Group Bolloré een meerderheidsbelang in Havas van 60 procent én is chairman bij Vivendi. 

Vivendi maakte vorige week bekend een bod te willen doen op het meerderheidsbelang van Bolloré, voor een prijs van 9,25 euro per aandeel. Havas liet weten graag verder te praten met Vivendi. Als Vivendi eenmaal voor 60 procent eigenaar is, gaat men een gooi doen naar de rest van de aandelen en zullen de twee entiteiten volledig fuseren.

Fusie 'logisch'
‘Een fusie zou logisch zijn', zei Vivendi CEO  Arnaud de Puyfontaine al vorige maand. En ook Havas-topman Yannick Bolloré zag het helemaal zitten: 'We hebben dezelfde aandeelhouder, zijn allebei actief in de communicatiebranche, content is belangrijk voor Havas en Vivendi is één van de betere contentproducenten en -distributeurs. Andersom zijn data en consumenteninzichten cruciaal voor Vivendi en daarin is Havas gespecialiseerd.'

De Franse bedrijven zien met de voorgenomen fusie content, distributie en communicatie convergeren.

Schaalvergroting nodig
Onder Vivendi vallen onder meer Canal+ Group, Universal Music, Ubisoft en Dailymotion. Havas is de holding waaronder in Nederland Havas Media en het vorig jaar gefuseerde creatieve bureau Havas Lemz vallen. Tot vier jaar geleden heetten de bureaus nog MPG (media) en Euro RSCG.

Bij Havas ziet men dat schaalgrootte nodig is. Yannick Bolloré liet zich ontvallen dat de groep concurrentie krijgt van steeds meer verschillende partijen in de media.  

In vergelijking met de top-4 holdings WPP, Omnicom, Publicis en Interpublic Group of Cos. Is Havas betrekkelijk ‘klein. Ter vergelijking: Havas heeft een inkomen van ruim 2,2 miljard euro, marktleider WPP ruim 17 miljard. 

Havas is intern ook al een tijdje aan het ‘fuseren’ volgens de 'Together'-strategie. Daarin worden diverse disciplines onder één dak gebracht, ook in Amsterdam.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie