Greenpeace grapt met fictief vastgoedkantoor dat inspeelt op stijgende zeespiegel

Fictief kantoor Orizon doet voorspellingen over vastgoed aan de kust.

Tijdens de klimaattop in Bonn kwam Greenpeace France met een wel heel bijzondere campagne om meer bewustwording te creëren rondom de opwarming van de aarde. Het fictieve vastgoedkantoor Orizon speculeert in deze campagne op de stijging van de zeespiegel, waardoor een heel nieuwe kustlijn ontstaat aan het einde van deze eeuw.

Door de nieuwe kustlijn zal vastgoed dat nu direct aan het water ligt verdwijnen. Panden die nu wat verderop het land in zijn gevestigd, zullen in 2100 direct aan het water liggen en daarom dan ook stijgen in waarde. Orizon speelt hierop in. Het kantoor raadt dan ook aan deze panden te kopen, omdat dit vastgoed over iets minder dan een eeuw flink in waarde is gestegen.

Met een speciale tool kunnen kustgebieden in België en Frankrijk worden geselecteerd om erachter te komen hoe de kustlijn er in 2100 uit zal zien. De gebruiker kan bij de instellingen de regio, oppervlakte en budget invoeren om de nieuwe kustlijn te kunnen zien en wat de nieuwe waarde zal worden van de panden in het geselecteerde gebied. De berekeningen worden gedaan op basis van topografische gegevens van Nasa en toekomstige scenario’s beschreven in een rapport van de VN, aldus Orizon.

Het nieuwsbericht over het fictieve kantoor Orizon werd bewust verspreid door newsmonkey. Deze website was ervan op de hoogte dat het hier om een humoristische campagne ging. Het bericht werd wel gebracht alsof het om een bestaand kantoor ging dat probeerde in te spelen op de opwarming van de aarde. Volgens het Belgische dagblad De Morgen trapte alleen de Nederlandse website Welingelichte Kringen in de grap van Greenpeace.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie