Premium

Groei voor SBS en BrandDeli in februari

In de doelgroep 20-49 is de NPO gedaald in marktaandeel.

Dat blijkt uit cijfers van SKO (Stichting Kijkonderzoek) en GroupM.

In de voor adverteerders belangrijkste doelgroep is SBS Broadcasting in het avondtijdvak (18.00-24.00 uur) ten opzichte van februari vorig jaar gestegen van 18,7 naar 21,1. Het Champions League voetbal op SBS6 droeg daar voor een groot deel aan bij.
BrandDeli is van 9,1 naar 9,6 procent gestegen. RTL Nederland blijft vrijwel gelijk ten opzichte van vorig jaar. De zendergroep gaat van 32,7 naar 32,8. NPO ziet het totaalaandeel dalen van 26,9 naar 25,0.

Zenders
SBS6 was duidelijk aan de winnende hand in februari, terwijl RTL4 en NPO1 hun marktaandelen zagen dalen. RTL4 was in februari marktleider (avondtijdvak 18.00-24.00 uur) met een marktaandeel van 19,8. Dat is een daling van 0,5 procentpunt ten opzichte van februari 2015. NPO1 kwam uit op 16,4 (was in februari 2015 17,3) en SBS6 op 10,2 procent (was 8,1). De relatief nieuwere zender RTLZ had een marktaandeel van 0,2. Dat geldt ook voor SBS9.

Wie is de Mol?
Populairste programma van februari was Wie is de Mol? dat zowel lineair als uitgesteld bovenaan stond. De uitzending van 20 februari was goed voor 1.348.000 kijkers. Uitgesteld trok die uitzending 695.000 kijkers. Divorce staat zowel lineair (1.165.000) als uitgesteld (370.000) op een tweede plek. Ook het Correspondent’s Diner bleek populair in de doelgroep 20-49 met 809.000 kijkers en nog eens 220.000 uitgesteld.

Beeld: Reinier Bergsma

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie