Groot nettoverlies Telegraaf Media Groep

Telegraaf Media Groep (TMG) is vorig jaar diep in de rode cijfers beland.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het nettoverlies bedroeg 360,8 miljoen euro. Het enorme verlies is vooral veroorzaakt door een afschrijving van bijna 295 miljoen euro op een belang in het televisieconcern ProSiebenSat1. Daarnaast moest het bedrijf geld opzij leggen voor een omvangrijke reorganisatie, waardoor in totaal bijna vijfhonderd arbeidsplaatsen verdwijnen.

TMG bezit sinds de zomer van vorig jaar een belang van 6 procent in ProSiebenSat1, in Nederland eigenaar van SBS 6, Net 5 en Veronica. Op de beurs is de waarde van dit aandelenpakket sterk in waarde gedaald, waardoor TMG zich genoodzaakt ziet om er op af te schrijven. Volgens het bedrijf is de deelneming in ProSiebenSat1 strategisch van belang, omdat het daarmee toegang heeft tot de televisiemarkt.

TMG boekte in 2007 nog een recordwinst van ruim 399 miljoen euro. De winst werd toen opgekrikt door de verkoop van belangen in SBS en Wegener. Het mediabedrijf liet vrijdag weten dat 'het meer dan ooit onverantwoord is om een uitspraak te doen over de resultaatontwikkeling in 2009'. De advertentie-omzetten bij de gedrukte media en bij radio zullen als gevolg van de recessie veel lager uitkomen.

In de eerste twee maanden van dit jaar was een daling van de omzet concernbreed al zichtbaar. TMG verwacht dan ook dat het bedrijfsresultaat in 2009 onder druk komt te staan. Het bedrijfsresultaat kwam afgelopen jaar uit op 51,8 miljoen euro tegen 53,3 miljoen euro in 2007.

TMG zag de omzet vorig jaar dalen tot 721,7 miljoen euro. Het bedrijf had in januari al bekendgemaakt dat de inkomsten rond de 720 miljoen euro waren uitgekomen. In 2007 bedroeg de omzet 738,8 miljoen euro (ANP).

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie