Merk & Strategie

Hak: 'Blog Aart Lensink gebaseerd op onjuiste informatie'

Roderick Mirande, redactie | 26 april 2017, 13:45

[INGEZONDEN BRIEF] De adverteerder is het niet eens met de strekking van het blog 'Boycot Hak, het boycot-merk'.

Conservenmerk Hak is op z'n zachtst gezegd 'not amused' met het blog van Aart Lensink, dat vandaag op Adformatie verscheen. Volgens de woordvoerder van Hak, Frank Witte, zijn de conclusies in het opiniestuk gebaseerd op feitelijk onjuiste informatie.

De feiten in relatie tot de eerder door Rosanne Hertzberger geplaatste column in het NRC en waarop Lensink zijn blog heeft geënt, zijn volgens Witte als volgt: 'Hak heeft de afgelopen tijd inderdaad online en onder andere op de betrokken website dumpert.nl geadverteerd als onderdeel van een brede mediacampagne die zich richt op het eten van meer bonen als onderdeel van een meer plantaardig georiënteerd eetpatroon. Die campagne probeert in eerste aanleg een zo groot mogelijk bereik te creëren onder doelgroepen die voor het merk relevant zijn. De campagne is daarom zichtbaar op websites die onze doelgroepen bezoeken waaronder dumpert.nl.'

Even stopzetten
'Naast deze bereiksdoelstelling stelt Hak vanzelfsprekend ook eisen aan de kwalitatieve omgeving waarin de advertenties terecht komen. Dumpert.nl is in eerste instantie niet negatief beoordeeld. Daar wij geen advertenties willen plaatsen in een omgeving waar aanstoot aangenomen wordt door onze doelgroepen en gebruikers hebben wij besloten de campagne op dumpert.nl nu even stop te zetten en onze inzet op deze website te heroverwegen.'

Niet Hertzberger, maar de consument
Toch moet het stopzetten van de campagne op dumpert.nl niet gezien worden als een boycot, zegt Witte. 'Daar is geenszins sprake van. Noch hebben we gezegd dat wij stoppen met adverteren op die website. Het heroverwegen van de inzet van dumpert.nl als onderdeel van de mediacampagne is niet gevoed door de mening van mevrouw Hertzberger noch door de publieke druk die zij denkt uit te kunnen oefenen, maar alleen door enkele reacties en klachten van consumenten. En die volgen wij altijd serieus en persoonlijk op.'

Over de auteur

Roderick Mirande
Redacteur Merk & Strategie Lees meer over Roderick Mirande

Reacties op dit artikel (21)

Comment author avatar
Avatar

Anonymous

(26 april 2017, 14:28)
"maar alleen door enkele reacties en klachten van consumenten"

Heeft u dat ook weleens? Dat u naar een website toegaat, tot de conclusie komt dat een deel van de content op deze site u niet aanstaat, vervolgens ziet dat een A merk op deze site adverteert en dan besluit om bij dit merk te gaan klagen?

Wie heeft hier in hemelsnaam tijd voor heden ten dage?
Avatar

Mas

(26 april 2017, 14:30)
Haha geweldig. Suc6 Heren, ik Koop iig nooit meer hak.
Avatar

Rob

(26 april 2017, 14:44)
Onlogische uitleg van Witte, die beweert dat de doelgroepen van HAK die dumpert.nl bezoeken, aanstoot kunnen nemen aan dumpert.nl.
Na enkele reacties en klachten van nota bene dumpert.nl bezoekers, toch besluiten om te stoppen met adverteren. Dat komt toch neer op een boycot door het deugvolk van HAK.
Voor mij geen HAK meer op tafel.
Avatar

Han

(26 april 2017, 15:06)
Geweldig dit gedraai van HAK. Marketeers en voorlichters willen wel vaker iets teveel in hun eigen sprookjes geloven maar Witte denkt dat de lezers van dit bericht dom zijn. Wat 'n onzin allemaal zeg.
Avatar

Freddie

(26 april 2017, 15:22)
Hoe moeilijk en ingewikkeld kun je het maken ? Dus als ik veel ga klagen verdwijnt er reclame van sites. Dat is mooi.
Avatar

Dirk

(26 april 2017, 15:29)
Ha ha ha,de hele dag gratis reclame voor Hak op nieuws websites,en op twitter etc etc,wie is hier nu dom!!
Avatar

DeHakkelaar

(26 april 2017, 15:40)
Ik wist niet dat HAK tegenwoordig ook rauwe vegetarische SJW in macrobiotische glutenvrije pastinaaksaus serveerde?
Van mij mogen ze kapotter dan kapot, net als sinterklaasverbannende HEMA e.v.a. bedrijven.
Ooit...en die dag komt heel snel voor de meesten, gaan dit soort FLUTbedrijven keihard over de kop omdat ze denken dat ze wel even de politieklinkse kliek achter zich krijgt, de zgn. "deugmensch".
En daarvan leven? Die groenslinkse achterlijke massa?
Die macrobiotische zemelcakeverorberende okselharigen? Die gaan je bedrijf redden? Werkelijk?
Laatste keer dat ik checkte in de supermarkt was t toch echt t "gepeupel" die HAK producten aanschaft....het "witte slechtvolk".
Hebben ze enig idee bij HAK hoeveel mensen HEMA van hun boodschappenlijst hebben geschrapt, alleen al voor sinterklaas?
Geweldig, ik kan gewoon niet wachten tot dit zogenaamd oerhollandsche bedrijf zichzelf opheft door dit soort acties!
Ga zo door HAK!
Welk groente-inmaakbedrijf springt er in dit gat?
Avatar

Anonymous

(26 april 2017, 15:45)
@Anonymous (26 april 2017, 14:28)
Geen last van, aangezien ik mijn privacy - zowel on- als offline - wel serieus neem, dat zouden meer mensen moeten doen.
Daarnaast een frequente bezoeker van de topsite Dumpert, alleen is TMG geen 'bedrijf' dat ik inkomsten gun met hun verzinsels en VVD propaganda.
Avatar

Aart Lensink

(26 april 2017, 16:00)
http://www.lvb.nl
Beste Hak-woordvoerder. Als we de ophef van vandaag samenvatten, kunnen we stellen: NRC brengt vandaag een onjuist artikel, waarin staat dat HAK stopt met adverteren op Dumpert naar aanleiding van de column en oproep van Rosanne H.
NRC liegt dus. Of, in moderne termen: NRC brengt fake-news.
Ik geloof HAK in deze.
Maar goed, de vele duizenden HAK-klanten die met plezier Dumpert bezoeken, krijgen in elk geval te horen dat HAK en Dumpert-klanten niet zo goed bij elkaar passen.
Het zal je gezegd worden als consument door een merk.
Gratis advies, beste HAK-marketeers: wees nou geen dominee. Laat iedereen in z'n waarde.
Avatar

Blanke Vriendelijke Oude Man

(26 april 2017, 16:27)
Ook wij raken de produkten van Hak niet meer aan. U moet dit niet als een boycot zien hoor.. Is gewoon een heroverweging.

En in het algemeen gesproken: We zullen blij zijn als die belachelijke fase van doorgeschoten politieke correctheid eindelijk voorbij is.
Avatar

Hans

(26 april 2017, 16:56)
Beste Hak, ik erger me groen aan geel aan de NPO en RTL. Daarnaast erger ik me ook aan de Hak reclame waar iemand die zich topkok noemt conserven aanprijst.

Misschien kunt u het maken van reclame op die media ook heroverwegen, vast bedankt!
Avatar

Gait N

(26 april 2017, 17:20)
Prachtig! Weet ik in ieder geval zeker welk merk groente ik zeker zal proberen te vermijden. Wat een ruggengraatloze meelopers!
Avatar

Peeter Verlegh

(26 april 2017, 17:41)
Ik snap helemaal niet waarom een merk niet gewoon zelf mag bepalen waar het adverteert... En als je als medium advertentieruimte verkoopt, moet je niet verbaasd zijn als adverteerders opletten wat je publiceert en hun inkoop daarop afstemmen.
Avatar

Joris

(26 april 2017, 17:55)
Wat een slap gezwets van meneer Witte van HAK. Nog zo'n bedrijf die zijn oren laat hangen naar de Social Justice Warriors. Die gaat dus net als de HEMA op de boycot-lijst. Bah.
Avatar

F. von Zeikhoven

(26 april 2017, 21:53)
Ik kan me een radioreclame van Hak en Martine Bijl herinneren waarin een ouwe opa loopt te kwijlen over 'lekkere jonge meisjes' en Martine Bijl hem dan probeert te verbeteren met iets over lekkere jong blaadjes ofzeau. Dus, jongens en meisjes van Hak, waar hebben we het over met dat heroverwegen van die Google Ads van Hak bij Dumpert.nl? Overigens heb ik zelf dan weer helemaal geen reclames op mijn Dumpert Experience. Ik heb een goeie Adblocker draaien. Dat dan weer wel...
Avatar

Hans Veenman

(27 april 2017, 10:29)
Hè, wat vervelend nou dat ik AdBlock gebruik. Daardoor zijn de HAK-advertenties op dumpert.nl mij volledig ontgaan. In mijn onwetendheid heb ik recent een paar potjes bonen van HAK gekocht, maar ik heb de indruk dat ik daar nu spijt van moet hebben.

Neemt overigens niet weg dat ik allerlei bedrijven actief boycot als zij hun reclame op slinkse manieren aan mij opdringen. Bijvoorbeeld bij "mede-mogelijk-gemaakt-door"-reclames midden in tv-programma's is één keer genoeg om op mijn boycotlijst te komen, maar Hak heb ik daar nog niet op betrapt. Ik denk dat ik de HAK-potjes nog wel zonder gewetensbezwaren kan leegeten.
Avatar

Paul Haarman

(28 april 2017, 9:24)
http://www.haarmaninternetmarketing.nl/
Beste HAK, laat je niet leiden door meningen van anderen hierin. Het gaat om jouw merk en de communicatie met je doelgroep. Ingaan op oproepen van boycotten van anderen is een zwaktebod. Als je zelf vindt dat jouw merk ergens niet thuishoort moet je daar niet gaan staan. Datzelfde geldt voor mijn keuze als consument. Ga ik hierdoor geen HAK meer kopen? Nee hoor, ik blijf lekker de appelmoes van HAK kopen. Laat het bedrijf zaken doen, laat de consument beslissen wat hij of zij wilt kopen en heb je een idealistisch idee: Ga de straat op met een spandoek of ga de politiek in. Bepaal het allemaal gewoon zelf en leg het niet op aan anderen.
Avatar

Wim Tjaberinga

(28 april 2017, 10:13)
Trieste discussie dit. Een merk dat overtuigd is van zichzelf en heel goed zijn klanten kent, hoeft zichzelf niet met z'n rug tegen de muur te verdedigen tegen uit de heup schietende criticasters. En daar zit volgens mij de crux. Hak is dwalende. Eten in potjes staat natuurlijk niet bovenaan het boodschappenlijstje van de bewuste consument. Zelfs niet als een topchef de bruine bonen gaat aanprijzen. Innovatie is the name of the game. Het merk is ijzersterk, maar waar staat het nu voor? Tijd om eens goed bij de consument te rade te gaan! Want een ding is zeker, glasconserven zullen het einde van het volgende decade niet halen. Ook niet als je 10 topkoks de wei in stuurt om die potjes te laten aanbevelen. Deze hele discussie is dus gerommel in de marge. Hak, get your act together!!
Avatar

Richard Otto

(29 april 2017, 17:52)
HAK moet uiteraard zelf bepalen waar ze reclame willen maken, maar naar het zien van de 'Verwenfruit reclame' had ik verwacht dat ze wel van een geintje hielden: https://m.youtube.com/watch?v=hspSiBRKjG8

Gerelateerde items Hak Aart Lensink

Meer in channel Merk & Strategie

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Adfo Events

Populaire blogs