Hak neemt afscheid van Martine Bijl

Susanne van Nierop, redactie | 16 september 2013, 18:30

Hak neemt na ruim 25 jaar afscheid van reclamegezicht Martine Bijl.

De laatste door Caviar geproduceerde commercial is een troonrede van Martine Bijl - uiteraard midden in een weiland - uitgezonden op Prinsjesdag. De 40-secondecommercial is op primetime te zien op de publieke- en RTL-zenders.

Martine Bijl was sinds 1986 het gezicht van Hak. Kuiper & Schouten (later Lowe) bedacht de campagne. In 2000 werd al eens afscheid genomen van Bijl, maar Etcetera. Martine Bijl was bijna altijd vanachter haar tafel in het land, tussen de groenten van HAK, in meer dan 40 TV-commercials te zien. En vrijwel altijd vergezeld door meneer De Haan.

Dick van der Lecq (Etcetera) zegt: 'Met deze commercial danken we Martine voor haar iconische rol in 27 jaar Hak-campagne. Onze dank gaat ook uit naar de oorspronkelijke bedenkers Bart Kuiper en Hans van Dijk en regisseur Hans van Rijs.'

'We zijn Martine zeer dankbaar', zegt marketing directeur Nicole Freid. 'Zij heeft er mede aan bijgedragen dat HAK als A-merk een icoon is geworden en een vaste plek heeft gekregen op ons bord met Hollands eten. Martine paste 1-op-1 bij HAK: natuurlijk, nuchter en oprecht. Zij wist Nederland perfect uit te leggen dat onze groenten vers van het land komen en zonder conserveringsmiddelen de pot in gaan. Door haar is Nederland in de loop der jaren meer vers verwerkte HAK-groenten gaan eten.'

Hoe de nieuwe merkcampagne, die eind september van start zal gaan, eruit gaat zien laat HAK nog in het midden. 'We maken dat volgende week bekend', aldus Freid.

Over de auteur

Reacties op dit artikel (2)

Comment author avatar
Avatar

hans de bree

(17 september 2013, 8:10)
sterkte actie van een sterk merk. helaas wel wat zwak uitgevoerd met iets teveel ingredienten naar mijn smaak. Waarom de zwakke grapjes en Beatrix erbij gehaald? Mooi afscheid nemen van een sterke persoonlijkheid straalt vanzelf af op je merk en opent de weg naar een nieuwe campagne. Jammer, leuk idee maar gemiste kans.
Avatar

Edward Bardoul

(17 september 2013, 11:55)
Etcetera erkent vrijwillig schatplichtigheid aan de oorspronkelijke bedenkers! Een mooie omwenteling. Dat is denk ik het echte nieuws, waar Etcetera er in het verleden juist een sport maakte de credits zo onzuiver mogelijk te houden.

Gerelateerde items Hak Martine Bijl Campagne

Blijf op de hoogte

Whitepapers

Adfo Events

Populaire blogs