Hashtag is bezig met sterke opmars in merkrecht

64 procent meer aanvragen binnen een jaar.

Auteursrecht: file404 / 123RF Stockfoto

Dit blijkt uit onderzoek van CompuMark, marktleider op het gebied van merkonderzoek en -bescherming. Zo heeft T-Mobile het afgelopen jaar de handelsnaam #getthanked geregistreerd, Marriott registreerde de handelsnaam #lovetravels en Hershey #gofor2. Sinds de eerste aanvraag in 2010, zijn er wereldwijd ruim vijfduizend aanvragen geweest voor een merknaam met een hashtag. Bijna de helft van die aanvragen (2200) was in 2016.

Meeste registraties in VS

Het onderzoek laat zien dat de meeste handelsmerken met een hashtag zijn geregistreerd in de VS (608), gevolgd door Brazilië met 226 registraties India met 141 registraties.Hoewel Amerikaanse bedrijven meer hashtag-handelsmerken registreerden dan ooit, neemt de groei wel af. In 2015 groeide het aantal aanvragen 35% en in 2016 was dit 28%.

De stijging van aantal aanvragen van een handelsnaam met hashtag, geeft volgens Rob Davey, senior director Global Services bij CompuMark, aan dat 'marketeers de meerwaarde erkennen van het doorlopen van het gehele handelsmerkproces binnen alle relevante gebieden, zoals social media'.

Aanvragen per segment

Op basis van de internationale Nice classificatie voor handelsmerk registraties,werden de meeste hashtag-handelsmerken geregistreerd in de volgende categoriën:
-    Onderwijs- en entertainment-diensten, shows, sportevenementen en training (594 aanvragen);
-    Reclame en administratie, business consultancy, marketing, online retail en recruitment (587);
-    Kleding, schoenen en petten (512).

Beeld: 123RF Stockfoto

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie