Premium

‘Henkjan Smits Effie-jurylid? Wat een belediging voor ons vak!’

INTERVIEW Henkjan Smits als lid van de Effie-jury? En de hoofdjury nog wel? Hij vindt het zelf net zo verrassend als uitdagend. ‘Ik kan me goed voorstellen dat reclamemensen denken: Oh god, wat gaat híj nou over ons vak zeggen?’

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het begon met een tweet van Ruud de Langen: ‘Wil jij de Henkjan Smits van de reclame worden? Geef je op als Effie jurylid.’ Smits haakte daar meteen op in en antwoordde dat hij zélf best oren naar had. De Langen beloofde zijn ‘sollicitatie’ naar de Effie-organisatie door te sturen. Daarna hoorde hij een tijdje niets en was het eigenlijk weer vergeten, totdat hij werd gebeld met de vraag of hij in de hoofdjury wilde komen zitten. .
Smits: ‘Ja het is op een bijzondere manier gegaan. Ik begreep dat de Effie-organisatie naar aanleiding van klachten dat de jury iets te veel een old boys network werd, eens wilde kijken of ze “buitenstaanders” warm konden maken om zitting te nemen. Zelf had ik me overigens nooit opgegeven, maar je ziet dat Twitter werkt. Nu het echt zover is, vind ik het een hele eer om in de jury te zitten. De Effie is een zeer prestigieuze reclameprijs.’

De vraag die velen zich uiteraard zullen stellen: Heeft Henkjan Smits verstand van reclame, laat staan van de Effies? ‘Dat kan ik me zo goed voorstellen. Oh god, wat gaat híj nou over ons vak zeggen? Misschien zijn sommigen wel beledigd en vinden ze het een devaluatie van de Effies. Ik hoop dat ze na 7 oktober anders oordelen en zeggen: hij heeft goed gejureerd.’

Artiestenbranding
Smits zegt zich goed op zijn plaats te voelen in de Effie-jury, al had hij niet verwacht onmiddellijk in de hoofdjury plaats te mogen nemen. ‘Maar ik ben erg geïnteresseerd in marketing en communicatie en volg de Effies al jaren. Mensen vergeten dat ik ooit voordat ik A&R manager werd in de muziekindustrie – toen nog platenindustrie – gewerkt heb als marketingmanager bij platenmaatschappij BMG.  Ik heb veel artiesten “gebrand”. Zo heb ik bijvoorbeeld André Rieu op de middenstip gekregen bij de Champions League wedstrijd van Ajax regen Bayern München in 1995. Ook kwam ik met een tv-campagne voor de band Total Touch. Dit tot woede van mijn bazen, want het was januari en het marketingbudget was op, zo vlak na de kerst. Maar het had effect, want er werden in een maand tijd 50.000 exemplaren verkocht.’

Hij volgde en volgt marketingacties en is geïnteresseerd in waarom iets werkt of niet werkt. Ook kijkcijfers interesseren Smits mateloos. ‘Ik wil weten wat de massa beweegt. Dat geldt ook voor mijn tijd als jurylid van X-Factor of andere tv-shows: waarom was een bepaalde zanger of zangeres zo populair bij het publiek? Ik vind het altijd interessant om te bekijken wat daar nou achter zit.’

Botte muziekkenner
Henkjan Smits roept bij een deel van het volk iets negatiefs op. ‘De meesten kennen mij van televisie en daar baseren ze hun oordeel op.  Ja, mijn reputatie als botte, negatieve muziekkenner is me vooruitgesneld. Dat “televisieding” heeft natuurlijk een enorm stempel gedrukt. Ik ben kritisch en eerlijk, maar ik besef ook dat ik wel eens wat steekjes heb laten vallen.  Het is wel een deel van me, maar er is ook nog een andere Henkjan Smits. Als jurylid bij de Effies zal ik overigens net zo authentiek zijn als bij al die talentenjachten op tv. Ik wil gewoon heel kritisch kijken naar in dit geval de gevolgde strategie en wat het effect ervan was.’

Business X Factor
Tv heeft hem overigens ook veel goeds gebracht. Door zijn tv-werk werd hij bijvoorbeeld gevraagd als dagvoorzitter, kon hij een boek schrijven en is hij workshops gaan geven. Dat is ‘organisch’ gegroeid naar wat hij nu doet: coaching van mensen in het bedrijfsleven via de ‘Business X Factor’. ‘Net zoals ik het vroeger bij artiesten deed, help ik mensen in de businesswereld nu met het kijken naar hun sterke en zwakke punten en het beste uit zichzelf halen. Ook blijf ik talent scout, maar nu dus in business. Het ontdekken van talent geeft mij energie.’ 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie