Premium

Het creatieve proces van wereldsterren ontrafeld

WeTransfer en Pi Studios maken vierdelige docu-serie over onder meer Björk.

De serie die wordt uitgezonden op WePresent, het ‘redactionele’ kanaal van WeTransfer, heet Work in Progress. 

Deel 1 gaat over de IJslandse muziek-kunstenares Björk en Jesse Kanda, die de meest prachtige, ‘onwerkelijke’ beelden voor veel van Björks clips maakt en over hun creatieve band (WeTransfer lanceerde onlangs Björks videoclip Arisen My Senses van Kanda).

Het volgende deel van de documentaire-serie Work in Progress zal nog voor de zomer verschijnen en delen 3 en 4 zullen later dit jaar in première gaan. WeTransfer wil nog niet vertellen over welke artiesten de andere documentaires zullen gaan, maar de Nederlandse down- en uploaddienst wil de thema's wel prijsgeven: activisme, het internet en reizen.

Bloot

WeTransfer benaderde Pi Studios, de entertainment-tak van reclamebureau We Are Pi, om het creatieve proces van artiesten als Björk en Kanda bloot en vast te leggen, en zo het publiek van WePresent (en doelgroep van WeTransfer) te vergroten en creatief te inspireren.

Jamal Dauda, Global Head of Music WeTransfer: 'Work in Progress past naadloos bij de filosofie van WeTransfer en WePresent, om elkaar te inspireren. Van de 40 miljoen mensen die maandelijks WeTransfer gebruiken om bestanden uit te wisselen, noemt 75% zichzelf creatief. We richten ons al sinds de oprichting in 2009 op hen. Maar omdat het steeds laagdrempeliger is geworden om zelf te creëren en dat "uit te zenden" via online platformen en sociale media, is "creatief zijn" zowel professioneel als aspirationeel – zoals wij het noemen – enorm geëvolueerd.'

'Creatief zijn is enorm geëvolueerd'

‘Wij juichen dat – die creatieve vernieuwing – erg toe, dat spreekt voor zich. Sterker nog, wij geven 30% van onze advertentieruimte weg aan muzikanten, fotografen en andere artiesten – wat neer komt op 5 miljard pagina-impressies per jaar. Daarnaast sponsoren, ondersteunen en promoten we creatieven ook op andere manieren. Dat is geen nieuws. Maar we willen dat de komende jaren wel gaan intensiveren. Dus je zult WeTransfer meer gaan zien en er zal meer content voor WePresent worden geproduceerd.’

Groeispurt

Ravi Amaratunga Hitchcock Head of Pi Studios: ‘Het is zeldzaam dat je iets mag maken met een exceptioneel talent als Björk, een persoonlijke held bovendien. In dat opzicht was het absoluut een geschenk om een muziekprogramma te creëren, dat ongetwijfeld tot de verbeelding spreekt van de internationale creatieve gemeenschap. Ook omdat de visie van WeTransfer, waarbij creativiteit centraal staat, gelijk is aan die van ons; dat was heerlijk werken. De oprichters van We Are Pi en WeTransfer deelden vroeger een kantoor, dus de banden waren er al.

‘Overigens staat dit project los van We Are Pi. We zijn geen in-huis productiemaatschappij, maar een zusterbedrijf – en noemen onszelf een entertainmentbedrijf, waarbij we samen met merken, makers en uitgevers culturele content willen maken die beklijft. We maken op het moment een groeispurt door en kijken ook naar steden in het buitenland om ons te vestigen, omdat onze ambities verder reiken. Maar vooralsnog blijft Amsterdam onze head quarters.’

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ravi Amaratunga Hitchcock

Jamal Dauda

Still uit Work in Progress

Credits:
Pi Studios
Executive Producer/Series Creator Ravi Amaratunga Hitchcock
Director Vivek Vadoliya
Director of Photography Ben Marshal, Jack Reynolds
Camera Assistant Laura Seward
Producer Alex Whiting
Production Manager Kim Buttery
Art Direction Hannah James
Location Manager Álfheiður Marta Kjartansdóttir, Alfreð Gíslason

Montage
Editor Matt Kitchin
Edit Assistant Rosemarie Hugill

Muziek
Sound Recordist Benedikt Örn Árason
Soundmix Ben Bell
Visionist Stem, Last Breath
Björk – Arisen My Senses

Postproductie
Post Producer Alice Lewis
Colourist Karoline@CHEAT

Klant WeTransfer
Executive Producer Lukas Nieuwenhuijsen
Executive Producer Jamal Dauda

Toegift:

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie