Premium

Hoe Yme Gorter en Paul de Ridder de wereld veroveren, én beter maken

De carrière van de Nederlandse creatieven Paul J. de Ridder en Yme Gorter werd gelanceerd na het winnen van een Black en Yellow Pencil.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Ze zijn net terug uit Frankrijk waar ze een exclusieve ontmoeting met Al Gore hadden en met een aantal topcreatieven werkten aan een briefing over Climate Change. De Nederlandse creatievengaven in korte tijd een nieuwe wending aan hun reclame carrière.

Het begon zo’n jaar geleden. De Ridder, afgestudeerd politicoloog, werkte als fotograaf, maar wilde toch meer met zijn leven en besloot Advertising aan de Edinburg Napier University te gaan studeren. Ongezellig in je eentje, dus hij overtuigde zijn beste vriend Gorter – afgestudeerd psycholoog aan de Universiteit van Leiden en London School of Economics – mee te gaan.

Na een half jaar ging het duo al aan de slag bij het bureau Realise Digital met vestigingen in Edinburg en Londen en won het diverse awards, zoals de Roses (Student) Award en IPA Award. Omdat dit naar meer smaakte besloten ze mee te doen aan de D&AD New Blood Awards. Zij  gingen de uitdaging van WPP aan om een gedragsveranderingscampagne te ontwikkelen die de wereld groener maakt. Ze bedachten de Green Switch, een knop op de Google-website die het Google-algoritme zo beïnvloed dat alleen eco-vriendelijke zoekresultaten naar voren komen. Het forceert bedrijven groener te worden zodat ze online kunnen blijven concurreren.

Het idee is intern bij Google gepresenteerd, dus er is een kans dat het ooit echt wordt gerealiseerd. De Ridder: ‘Dat zou natuurlijk fantastisch zijn. Wij hebben contact gehad met de mensen van Google Londen en zij waren erg enthousiast. We weten dat het ook in Amerika is bekeken. Het zou mooi zijn als het wordt uitgevoerd, want wij denken dat het de wereld echt groener kan maken.’ Lachend: ‘En als wij er iets aan over houden is dat natuurlijk ook mooi.’

De Green Switch werd in mei bekroond met een Black en een Yellow Pencil bij de D&AD Awards. Het leverde Gorter en De Ridder een plek op aan de door WPP gesponsorde , een twee weken durende bootcamp. Direct daarna werd het team geselecteerd om een speciale trip naar Frankrijk te maken om de Green Switch te presenteren aan voormalige vice-president van de Verenigde Staten Al Gore. In het kasteel van David Ogilvy werkten zij samen met andere WPP-creatieven van over de hele wereld aan een briefing over ‘climate change’.

‘Het was echt een geweldige ervaring’, vertelt De Ridder. ‘Al Gore is extreem intelligent en heeft over elk onderwerp wel iets zinnigs te zeggen. We hebben daar ons idee mogen presenteren en vooral ook geluisterd naar al zijn ideeën over klimaatverandering. Hij is bij The Inconvenient Truth 10.0 inmiddels.’

En de studie in Edinburgh? Die hebben ze nooit afgerond. De trip heeft hen een baan bij een communicatiebureau in Washington opgeleverd. De naam kunnen ze - totdat het helemaal rond is - nog niet noemen. Het wachten is voornamelijk op een werkvisum, dat moeilijk te verkrijgen is. Tot die tijd gaat het team tijdelijk in Amsterdam aan de slag, hun eerste Nederlandse reclamebaan. Ook de laatste? ‘We gaan eerst onze droom achterna, maar het zou goed kunnen dat we ons ooit in Nederland settelen.’  

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie