Premium

Hoi tweede kwartaal: flinke digitale groei dagbladen

De tendens dat alle landelijke dagbladen in printoplage dalen en digitaal fors groeien zet in het tweede kwartaal van 2014 nog meer door. De Telegraaf maakt daarin grote stappen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat blijkt uit de nieuwe cijfers van Hoi, Instituut voor Media Auditing, die vanochtend bekend zijn gemaakt. Het gaat om de totaal betaalde oplage (Print Totaal I + II).

Print
Allereerst print. De papieren krant is steeds minder in trek. Bij de grootste krant van Nederland, De Telegraaf, is er opnieuw een forse daling: van 475.339 exemplaren in het tweede kwartaal van 2013 naar 452.390 in Q2 van dit jaar. Ook het AD leverde weer flink in: van 370.446 naar 349.614 exemplaren. De Volkskrant ging van 232.888 exemplaren naar 219.303.

De papieren dagbladen van NRC Media dalen eveneens. NRC Handelsblad van 176.244 naar 158.620 en nrc.next gaat – wederom fors - van 59.395 naar 40.487. Daar tegenover staat Next Zaterdag, dat in het tweede kwartaal van dit jaar een oplage van 7.836 had (de zaterdagkrant werd pas in oktober vorig jaar geïntroduceerd).

Trouw heeft ook minder papieren oplage en daalde van 91.845 naar 87.320 stuks. Het Parool noteerde een min van bijna 7.600 exemplaren naar 50.344 (was 57.918). Het Financieele Dagblad zag de oplage van 50.566 naar 47.083 slinken.
Lichte dalingen waren er voor het Reformatorisch Dagblad: 46.714 naar 44.293 en het Nederlands Dagblad: 23.801 naar 21.820.

Digital only replica (III)
Tegenover de slinkende printoplage staat een goede digitale stijging van alle dagbladen (Digital only replica (III)). De Volkskrant is digitaal het grootst. De Telegraaf maakt een grote opmars.

Q2 2013 – Q2 2014
de Volkskrant 46.062 naar 53.347
NRC Handelsblad 27.480 naar 29.878
AD 21.865 naar 25.686
De Telegraaf 4.077 naar 23.041
nrc.next 11.974 naar 15.488
FD 11.054 naar 14.404
Next Zaterdag  – 13.782
Trouw 9.081 naar 10.771
Ref.Dag. 5.596 naar 4.978
Het Parool 687 naar 4.257
Nederlands Dagblad 2.269 naar 2.908

Gratis dagbladen
De totaal verspreide oplage van zowel Metro als Spits daalde in het tweede kwartaal van dit jaar, in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. Metro ging van 392.644 naar 365.452 en Spits van 287.179 naar 279.641 exemplaren.

Oplage Instituut verdwijnt in deze vorm
In juli meldde Adformatie dat HOI . De gehele branche wil naar een transparante gecertificeerde oplage. Er worden momenteel gesprekken gevoerd om te onderzoeken op welke manier oplagecijfers vanaf volgend jaar het beste verzameld en gepubliceerd kunnen worden.

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie