Creatie & Campagnes

Incentro-directeur geeft uitleg over 'irritante' commercial op Radio 1

Redactie | 1 december 2016, 10:43

[MET POLL] De zender krijgt veel negatieve reacties op de reclames van het it-bedrijf.

Volgens de redactie van Radio 1 ergeren veel mensen zich aan de radiocommercials van it-bedrijf Incentro. Presentator Jurgen van den Berg belt directeur Paul Baan en vraagt hem waarom hij zulke vervelende reclames maakt.

Noem je kind Incentro

In een  riep Incentro mensen op om hun baby &;Incentro&; te noemen. Ze konden dan een geldprijs winnen. De reclames waar luisteraars zich aan ergeren, is een op deze spotjes:

Opvallen

In de mailbox en op Twitter krijgt Radio 1 veel negatieve reacties op de commercial, maar volgens Baan valt het allemaal wel mee. ‘We krijgen gelukkig ook positieve reacties’, zegt hij. ‘We hebben beoogd om op te vallen en dan kun je aan beide kanten reacties verwachten. Als iedereen het spotje leuk moet vinden wordt hij te vlak en valt hij niet op.’

Het bedrijf werkte samen met . Baan vertelt dat hij het advies kreeg om ‘te schuren’ oftewel: een reclame te maken die niet iedereen leuk vindt, maar die wel opvalt. ‘Naamsbekendheid was het doel’, vertelt hij.

Geen saaie termen

‘Het klopt dat de reclames niet duidelijk maken wat voor bedrijf Incentro is’, legt hij uit. ‘Maar we wilden vooral geen saaie of ingewikkelde termen uit de IT gebruiken. Incentro is al een naam waarvan ik denk: daar moet je je best voor doen om ‘m te onthouden.’

Luisteraars die zich ergeren aan de commercial moeten nog even volhouden: het uitzendschema van de Incentro-reclame loopt tot en met zondagavond. 

 

Is die mega-irritante ^%$%$@&-reclame van Incentro eigenlijk effectief?

Ja, want het maakt niet uit hóe ze over je praten, áls ze maar over je praten, de naamsbekendheid is in één keer mega!
30% (223 stemmen)
Nee, ook al is de naamsbekendheid nu superhoog, het merk heeft een irritante - en dus negatieve - lading gekregen.
46% (341 stemmen)
Nee, de naamsbekendheid is enorm, maar niemand weet wat Incentro is.
23% (171 stemmen)
Totaal aantal stemmen: 735

Over de auteur

Reacties op dit artikel (33)

Comment author avatar
Avatar

lisa

(1 december 2016, 11:00)
echt super super super irritnat
Avatar

HOOOIIII

(1 december 2016, 11:05)
Incentroooooooooooooooooooo
Avatar

DENNIS van ZELST

(1 december 2016, 11:07)
Ik ben benieuwd wat de doelgroep van Incentro is en of het gebruikte medium het gewenste bereik heeft. Als de vorm van de commercial wil uitstralen hoe deze dienstverlener werkt begin ik te twijfelen aan haar betrouwbaarheid, soliditeit en specialiteit als het op haar kennis omtrent het ontwikkelen van websites aankomt.
Avatar

Thijs Doorenbosch

(1 december 2016, 12:09)
De reclame is irritant, maar erg opvallend. Iedereen met gezond verstand, snapt dat de naamgevings-actie fake was. Daarom is hij effectief. Ik neem aan dat na de aankondiging van de actie en het stoppen ervan, er nog een derde versie (een pay-off) komt waarin Incentro uitlegt wie ze zijn. Nu weet inderdaad niemand dat.
Avatar

Bas

(1 december 2016, 14:23)
Net als de irritante kruidvat reclames, vind ik ook deze versie te simpel gedacht. 'als ze maar over je praten'. Deze 'trend' is te doorzichtig en te makkelijk opgetuigd. Het is niet echt creatief. Zeker deze campagne.. want 'wegens succes moesten we stoppen'. Te gepland ook, je hoort in de reclame duidelijk 'maandje schreeuwen dat je je kind zo moet noemen' daarna 'erop terug komen-spot' en dan 'wegens succes', tuurlijk. Te opgezet allemaal. Maar tuurlijk krijgen ze positieve reacties, je zal t nooit toegeven natuurlijk.
Ben benieuwd wie het eerste bedrijf is die gewoon keihard alleen hun merknaam schreeuwt en dat is het. Constant tussen elke reclame en niet langer dan 2 sec. Lekker irritant, maar we praten er wel over
Avatar

Jelle van Dam

(1 december 2016, 14:26)
Kruidvat doet het al jaren in de vorm van de spotjes waarin Hadewych Minis de aanbiedingen uitkrijst. Minstens zo ergerlijk, maar blijkbaar zeer effectief aangezien de drogist de luisteraar er maar mee blijft terroriseren.
Avatar

Johan

(1 december 2016, 21:08)
Nou, met zo'n reclame ben ik blij dat ik er niet werk!
Avatar

peter

(2 december 2016, 8:26)
Herinnert iemand zich meneer Jamin nog? 100% naambekendheid en 100% failliet....
Avatar

Joost

(2 december 2016, 9:53)
Ik ken Incentro van een samenwerking en had een hele hoge pet op van het bedrijf: kundig, professioneel en integer. Deze reclame slaat wat dat betreft de plank compleet mis. Ook bereikt het de doelgroep niet, want nog steeds niemand weet wat Incentro doet.
Avatar

meningloos

(2 december 2016, 13:04)
Matig en ouderwets trucje. Wat vele reclamemakers al vele malen beter hebben uitgevoerd. Merk-meningloos werk.
Avatar

Victor Cijs

(2 december 2016, 15:48)
http://boodschapbureau.nl
Naamsbekendheid alleen is een lege huls. Is het een schoonmaakbedrijf, een automerk, een financieel adviseur? Geen idee. Dus wat heb je aan opvallende reclame zonder boodschap? Helemaal niks. Vraag maar aan Mazda, Centraal Beheer, Jamin, Kwatta en V&D. Lees verder op http://www.boodschapbureau.nl/blog/
Avatar

Jeroen B.

(2 december 2016, 18:12)
Je moet je (potentiële) klanten wel erg "hoog" hebben zitten, als je zo tegen ze SCHREEUWT.
Avatar

Edward Bardoul

(3 december 2016, 1:25)
http://www.maatschapvoorreclame.nl
Iedere post, tweet, blog, en reactie draagt bij aan een nog grotere merkbekendheid van Incentro. Ook al weet je het nu nog niet, er kan een dag komen dat je een IT-bedrijf (!) zoekt en al ontken je dat nu wellicht, de kans is nihil dat je met een onbekende in zee gaat, zelfs al heeft degene die je wel kent, je ooit, in het verleden met een radiospotje geïrriteerd. Bekend maakt vertrouwd.
Avatar

Anonymous

(3 december 2016, 12:25)
@edwardBardoul Wc-Eend in tijden van Vogelgriep?
Avatar

Jeroen B.

(3 december 2016, 13:22)
Bekend maakt wellicht vertrouwd, maar dat is niet hetzelfde als betrouwbaar. (Sommige) Kinderen en onvolwassen volwassenen schreeuwen om aandacht. Meestal gaat het dan allesbehalve goed met hen. Zo te horen is dat ook met deze lui ook zo.
Avatar

Chanel Lodik

(5 december 2016, 10:22)
Zalando heeft het ook op deze manier gedaan en het blijkt een behoorlijk succes.

Ik denk dat ik de enige ben die niet bij Zalando koopt vanwege die irritante commercials van jaren geleden.
Avatar

Hans

(6 december 2016, 21:38)
Ik vind het een walgelijke manier van zoeken naar publiciteit. Net zo erg is het feit dat de media aan dergelijke ethervervuilende zaken geld wil verdienen. Hou gewoon op met deze flauwe kul!!!
Avatar

NickL

(7 december 2016, 12:49)
De irritatie zou voor mij als CEO al voldoende zijn om dit bedrijf juist niet te nemen. Een bedrijf dat niet begrijpt waar het om gaat wil ik niet als zakelijke partner
Avatar

Edward Bardoul

(7 december 2016, 15:33)
http://www.maatschapvoorreclame.nl
@Hans en NickL; Dit is een 100% naamsbekendheidscampagne. Met een eenvoudige naamsbekendsheidsdoelstelling. De opdrachtgever hangt de strategie aan dat we daar eerst aan werken. Dan pas aan het laden van het merk met proposities en proposities (zie ook Byron Sharp over de onzin van het zoeken naar de 'compelling sales argument'). Er komt in een vervolgfase nog meer, maak je maar niet zo'n zorgen over ons 'nobele' vak.
En over naamsbekendheid gesproken; Het zou dapperder zijn als je je volledige naam zou gebruiken in je reaguursels.
Avatar

Remco

(7 december 2016, 16:06)
Overweging. Als je luisteraars van Radio1 en BNR vraagt welke commercials ze de laatste weken gehoord hebben, dan weet ik dat ze dit a) niet weten b) een merk noemen dat daar niet geadverteerd heeft. Dat zijn dus weggegooide communicatiemiljoenen.
Avatar

Johan Thole

(8 december 2016, 19:54)
@Edward Bardoul Op zich lijkt er mij weinig mis met het bedrijf Incentro. Maar of je als werknemer of huidige klant van het bedrijf gelukkig wordt van deze reclame? Reputatie is niet alleen voor nieuwe klanten (of potentiële werknemers) maar vooral ook voor bestaande relaties.
Avatar

Edward Bardoul

(9 december 2016, 15:54)
http://www.maatschapvoorreclame.nl
@Johan Thole Een interessante overweging. Vooral de laatste. Ik heb daar geen directe kijk op. De mensen bij Incentro zelf wel, die daarin een zeer weloverwogen beslissing hebben gemaakt. Wat ik van Incentro hoor is dat de meningen -zoals bij opvallend werk altijd het geval is- ook onder hun huidige base verdeeld zijn tussen lovers en haters. Maar ook daar mag je Byron Sharp in volgen; Penetratie is de snelste weg naar groei.
Avatar

Hans Veenman

(23 december 2016, 9:12)
Mijn zoon heet Coca, mijn dochter Cola en de jongen die nu nog in de baarmoeder van mijn vrouw vertoeft, krijgt de naam Pepsi.
Avatar

Anonymous

(23 december 2016, 9:16)
@Jelle van Dam
Kruidvat ken ik alleen van de tv. Hun reclame is zo effectief dat ik vanwege die reclame bij Kruidvat geen voet meer over de drempel zet. Nee, de spullen waarmee ze buiten het troittoir blokkeren, koop ik ook niet.
Avatar

Hans Martin

(3 mei 2017, 14:16)
Deze reclame past in deze tijd: hard schreeuwen en kul uitkramen, desnoods mensen kwetsen, want dan bestá je !!!!! Kijk naar Erdogan en Trump. Het is jammer dat de NPO zich leent voor het uitzenden van zulke reclames.
Avatar

interpress

(18 mei 2017, 15:20)
ik moest wel even zoeken, de naam die ik hoorde was wat onduidelijk :
Incento, of incentro.... Maar het is gelukt via Google
Avatar

Rob Bastiaansen