INTERVIEW Beste Wijnwinkel 2014 - By the Grape opent aanval op supermarktkanaal

By the Grape is zaterdag uitgeroepen tot Beste Wijnwinkel 2014. Een interview met ondernemer en wijnevangelist Derrick Neleman: ‘Wij openen de aanval op het supermarktkanaal.’

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Aan geestdrift sowieso al geen gebrek bij ondernemer Derrick Neleman, die met zijn multichannel wijnconcept By the Grape onafhankelijke wijnboeren in de spotlight wil zetten. Maar nu hij te horen heeft gekregen dat By the Grape door vakblad Perswijn (door consumenten en een vakjury) is uitgeroepen tot Beste Wijnwinkel van Nederland 2014, is zijn enthousiasme al helemaal niet meer te stuiten.

Blij?
‘Ja, natuurlijk. Deze prijs is voor ons de ultieme erkenning van onze durf en aanpak, waarin we de consument volledig centraal zetten.’

Leg eens uit.
‘By the Grape zet merkbeleving op nummer één. Bij ons gaat het niet om aanbiedingen of de laagste prijs, maar om het verhaal achter de wijn. Waar komt de wijn vandaan? Wie is de boer die de wijn heeft gemaakt? Wat maakt de wijn zo bijzonder?’

Zitten mensen daarop te wachten?
‘Er is een grote interesse naar wijn en alles wat erbij hoort. Consumenten willen steeds meer weten over de manier waarop wijn gemaakt wordt, de verschillende soorten, de teelt, de oogst, de wijnboer. Die interesse hebben mensen bij een pak melk niet. Wat dat betreft is wijn gewoon een superleuk product.´

Wil men niet gewoon lekkere en goedkope wijn kopen?
‘In de basisbehoefte van goedkope lekkere wijn, wordt door de supermarkten al heel goed voorzien. Albert Heijn bijvoorbeeld heeft een geweldig assortiment, maar wat vaak ontbreekt is het verhaal achter de wijn. Mensen die op zoek zijn naar meer informatie, meer beleving, komen in dat segment niet aan hun trekken.’

En daar is wel op grote schaal behoefte aan?
‘Ik ben er heilig van overtuigd dat er meer dan ooit plek is voor de gefocuste specialist. Overal wordt groot alleen maar groter. Kijk maar naar spelers als Ahold, Amazon, Coolblue, Zappos. Geweldig, maar het assortiment wordt almaar breder en breder. Juist door onze focus kunnen we met onze kennis en onze echte verhalen over wijn iets bieden wat die giganten niet kunnen bieden.’

Wat dan precies?
‘Veel wijnwinkels of -webshops zijn alleen gericht op verkoop. Rondom die verkoop is dan een merk gecreëerd. Bij By the Grape is het juist andersom gegaan. Het begon allemaal met de documentaire Kissed by the Grape, daarna een blog en daarna By the Grape-magazine waarin we de verhalen achter de wijnboeren vertelden. We hebben dus geen platform gecreëerd rondom onze verkoop, maar verkoop gecreëerd vanuit ons platform. Daarom werkt onze clicks&bricks-combinatie ook zo goed: de winkel jaagt de webwinkel aan en de webwinkel jaagt de winkel aan. Uiteindelijk gaat er toch niets boven één op één contact. Een computer kun je dichtklappen, maar iemand die in de winkel komt, kun je een hele ervaring bieden.’

Ok, maar geef dan eens een voorbeeld van zo’n ervaring?
‘In de winery is iedere wijn gemakkelijk te proeven. Er worden in de winkel tastings en workshops georganiseerd en er is ook een keuken waar eten wordt klaargemaakt. Daarnaast is er een shop-in-shop-concept, waarin kleine wijnboeren hun gehele assortiment kunnen tonen. Ook ons betaalsysteem van Adyen zorgt voor een zo naadloos mogelijke betaalbeleving. Je haalt je pas door de reader, het bonnetje wordt gemaild en de wijn wordt in de auto geladen of thuisbezorgd. Een uur voor levering krijg je een smsje en bij bezorging krijg je een wijndoos met ons eigen design en een handgeschreven kaartje. Alles draait om service. Daardoor wordt het echt een andere ervaring dan even een fles wijn kopen bij de supermarkt.’

Deze prijs is in elk geval binnen. Wat zijn verder de ambities?
‘Ik geloof dat de wijngroothandel ten dode is opgeschreven. Alle webshops, maar ook de supermarkten regelen alles nu al rechtstreeks met de wijnboeren. Met By the Grape openen we nu dan ook officieel de aanval op het supermarktkanaal en op Wijnvoordeel,nl, de nummer één (qua omzet) in wijnwebwinkels met een omzet van 35 miljoen per jaar.’

Hoogmoed komt voor de val...?
‘We zijn met 300 procent gegroeid in het eerste half jaar en worden al een jaar lang het beste gewaardeerd door consumenten. We zijn er natuurlijk nog lang niet, maar we zijn goed op weg.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie