Interview: Patrick Petersen over mobile marketing

Online strateeg Patrick Petersen publiceerde onlangs ‘Handboek Mobile Marketing’. ‘Bedrijven die het nu al doen, hebben straks een grote voorsprong.’

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Waarom moest dit boek er komen?
‘Wereldwijd was er nog geen boek dat zo’n overzicht geeft over mobile marketing. Het boek Mobile Marketing van Cindy Krum is na twee, drie jaar eigenlijk al gedateerd. Zij beschrijft nauwelijks de toepassingen voor tablets en social mobile als FourSquare. Terwijl de helft van de gezinnen nu een tablet of smartphone gebruikt om zich te oriënteren bij een aankoop.’

Wat zijn de valkuilen voor marketeers die zich aan mobile marketing wagen?
‘Mobile marketing draait om mobiliteit. Je gaat letterlijk in de broekzak van je klant. Gemak en gebruik gaan daarbij voorop. Als je app of mobiele site vanaf het begin niet goed is, verwijderen ze je meteen uit de telefoon en ben je weg. Je krijgt maar één kans. Daarom is een goede app ook interessant voor kleine bedrijven. Niemand kende Whatsapp, maar het versloeg wel de grote merken en ging daarmee van onbekende speler naar marktleider.’

Welke fout wordt het meest gemaakt?
‘Bij veel marketeers gaat het fout doordat ze alle mobile marketing uitbesteden aan technische bedrijven en die vervolgens ook de strategie laten bepalen. Maar garbage in, is garbage out. Op het gebied van mobile marketing strategie ligt een markt open. Ik hoop dat dit boek dat gat kan vullen, maar misschien moet er ook wel een nieuwe generatie marketeers overheen.’

Hoe moet het dan wel?
‘De content is het belangrijkste. Je moet een selectie maken in wat je aanbiedt. Daarnaast moet je het mobiele gedrag van je klanten kennen. Via social media monitoring tools kun je zien wat voor content klanten willen en wat voor toestel ze gebruiken. Door FourSquare te analyseren zie je precies waar ze zijn. Daar kun je op inspelen door bijvoorbeeld bij de kassa mobile kortingscoupons aan te bieden. Je wilt natuurlijk ook dat klanten hun ervaringen meteen delen. Daarom is connectivity heel belangrijk. Zorg ervoor dat mensen mobiel kunnen zijn. Samen vormen deze laatste drie factoren de SOLOMO (Social, Location based, Mobile) tactiek. Als je deze drie goed combineert, gaat het goed komen.’

Wie geven het goede voorbeeld?
‘Starbucks in de Verenigde Staten heeft één van de meest doordachte apps. Daar kun je in de rij op je smartphone je keuze maken en meteen afrekenen. Bij de kassa laat je dan alleen nog maar je telefoon zien. Dat zorgt voor een positieve beleving, die klanten met elkaar willen delen. In Nederland ontbreekt nog de mogelijkheid voor goede m-commerce. Zodra het mobile iDeal goed is uitgerold, vermoed ik dat we een inhaalslag maken. Bedrijven die mobile marketing nu al doen, hebben straks een grote voorsprong. In Nederland zijn de goede voorbeelden, zoals Wehkamp, Bol.com, The Voice of Holland en Albert Heijn, helaas nog uitzonderingen.’

Hoe zet je mobile marketing in voor je eigen boek?
‘Ik hou al twee jaar een blog bij over mobile marketing. Die is aangepast voor mobile devices, net als de video’s die erop staan. Er is geen app, dat lukt niet voor zoveel verschillende formats. Op het boek staan wel QR-codes die naar de website leiden.’

Wanneer heeft het boek de eerste update nodig?
‘Dat is lastig te zeggen. Ik ben twee jaar met het boek bezig geweest. Maar omdat de ontwikkelingen zo snel gaan, is van de origine nog maar de helft overgebleven. De modellen die in het boek staan zijn wel duurzaam. Verder is het geschreven op de successen die er nu zijn en zitten er voorspellingen in over de toekomst in 2014/15. De wordt dagelijks geupdate en er is een pinterestaccount en een actief twitteraccount.’

Op donderdag 6 december spreekt Patrick Petersen op het seminar in Amsterdam.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie