Premium

Jan-Willem Brüggenwirth: ‘Ik heb graag creativiteit om me heen’

[INTERVIEW] Jan-Willem Brüggenwirth is straks op drie fronten actief: als partner bij reclamebureau de creatieve directie, bij Massive Music en met een eigen dj- visual radio platform.

Brüggenwirth was tot voor kort nog Director ILP World Wide bij Brand Loyalty, gespecialiseerd in loyaliteitsprogramma’s. Maar hij wilde graag weer met creatieven werken. ‘Bij Brand Loyalty heb ik een mooie tijd gehad, maar ik merkte dat ik er niet echt mijn ei kwijt kon. Ik heb graag creativiteit om me heen, of dat nou dj’s –zoals bij Radio 538 - of reclamemensen zijn.’
kondigde hij aan dat hij – deels - terugkeerde in de reclamewereld als partner bij ‘de creatieve directie’, een directmarketingbureau. Hij zei toen een &;believer van feitenmarketing&; te zijn. Wat hij bedoelt: ‘Vroeger had je als reclamebureau gesprekken over accountability, nu is alles meetbaar.’
Bij de creatieve directie werken ze met klanten op respons- en resultaatgerichte cases. KPI’s zijn het vertrekpunt. Het bureau heeft bijvoorbeeld The Phonehouse als grote klant en recent kwam het doorgestarte dixons.nl erbij. ‘Het zijn klanten met een duidelijke omzetdoelstelling, waarvoor wij een communicatieroute uitstippelen. Het mooie aan die merken is dat we bijna dagelijks updaten en bijsturen.’

Gezicht geven
Brüggenwirths rol is ook om de creatieve directie meer een gezicht te geven, want tot nu toe bleef het bureau redelijk in de luwte. Dat doet hij inmiddels een paar dagen in de week. ´Ik bemoei me met de strategische- en businesskant. Onze doelstelling is de business in twee jaar tijd te verdubbelen.
Dat hij bij de creatieve directie terechtkwam, ging eigenlijk spontaan. ‘Ik raakte met oprichters Manon Schermer en Mike de Haas in gesprek en op een gegeven moment vroegen ze me of ik interesse had om aan boord te komen.’

Hans Brouwer
Min of meer hetzelfde ging het gesprek met Hans Brouwer van Massive Music. ‘Het is spontaan gebeurd. Voor mij is aansluiten bij Massive Music altijd een droom geweest, want hier komen muziek en marketing bij elkaar. Ik had altijd twee bedrijven op mijn lijstje staan waar ik wilde werken en een daarvan was Massive Music.’
Brüggenwirth liep Brouwer tegen het lijf, ze raakten in gesprek en Brouwer vroeg hem of hij interesse had in een functie bij Massive Music. Dat was lastig, omdat hij net een rol had bij de creatieve directie. Nu heeft Brüggenwirth afgesproken om in deeltijd als adviseur per half augustus voor het bedrijf aan de slag te gaan. ‘Ook weer een strategische rol. Rond muziek en marketing is er nog veel meer mogelijk dan wat Massive nu doet. Zeker als het gaat om muzikale huisstijlen en design. Dat gaan we verder ontwikkelen.’

Digitaal dj-platform
Een derde stap voor Brüggenwirth heeft ook alles met muziek en creativiteit te maken. Samen met Ruud de Wild - die hij uiteraard nog goed kent uit zijn Radio 538 tijd - begint hij een digitaal dj-platform, waarbij grote internationale dj’s hun eigen 24/7 digitaal visual radiokanaal krijgen. Brüggenwirth en De Wild zijn er 2,5 jaar mee bezig geweest, moesten een flink bedrag bij elkaar krijgen en hebben daarvan nu meer dan de helft binnen. Er stappen nog vier andere partners in.

Brüggenwirth: ‘Ik heb lang gedacht: hoe mooi zou het zijn als de grote internationale dj’s ieder een eigen 24/7 digitaal visual radiokanaal en app krijgen om met de harde fanbase in contact te blijven? Nu is dat contact vaak beperkt tot een show van twee uur en de sociale kanalen. We gaan met de dj’s visual radio maken, mobile first met een koppeling naar de sociale kanalen.

De kanalen zijn ingesteld op GMT, zodat je als je bijvoorbeeld in Hong Kong wakker wordt ook echt een ochtendshow te horen krijgt. En we laten het laatste nieuws onderin via een tickertape meelopen.’

Marketingmachine
Volgens Brüggenwirth moet de marketingmachine vanzelf gaan lopen. De schare fans krijg je wel naar de kanalen. Als je bijvoorbeeld via social aankondigt dat de nieuwe single straks te horen (en zien) is op zijn eigen kanaal, dan gaan fans daar massaal naartoe.’

In november moet het platform live zijn, het Amsterdam Dance Event (ADE) in oktober zou een goede aanjager zijn. De naam van het platform maakt Brüggenwirth later bekend.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie