JIC Stir stopt

Het online bereiksonderzoek tussen JIC STIR, comScore en Intomart GfK is beëindigd. Daarmee houdt JIC Stir op te bestaan. comScore biedt een alternatief. - UPDATE -

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dit besluit is genomen nadat is gebleken dat de oplevering van 2.0 op korte termijn niet mogelijk is, gezien de hoge eisen die aan het model werden gesteld.

De markt blijft wel behoefte houden aan informatie over het bereik van internet. Daarom zullen zowel comScore als Intomart GfK na de stopzetting van het Stir-contract, ieder verder zelfstandig producten ontwikkelen op het gebied internetbereiksonderzoek

Het alternatief van comScore lijkt in grote lijnen op het onderzoek dat nu in de Britse markt gebruikt wordt, zo meldt JIC Stir-directeur Frans Kok. 'Het bureau zal dit onderzoek doorontwikkelen voor de Nederlandse markt.' In dit onderzoek wordt naast webbrowsing ook het bereik van online video en campagnes gemeten. Mobiel internet volgt kort na de lancering in september. Tot die tijd rapporteert comScore op basis van haar huidige methodiek in Nederland.

BVA, PMA en Vinex (Vereniging Internet Exploitanten) gaan op korte termijn niet verder als JIC. Het JIC had als doel om het Stir 2.0-onderzoek gezamenlijk te ontwikkelen. Met het stopzetten van Stir 2.0 vervalt ook de samenwerking. De JIC-partners gaan in overleg of, en zo ja in welk samenwerkingsverband, zij in de toekomst verder gaan werken aan de ontwikkeling van digitaal bereiksonderzoek .

Uit onvrede over de kwaliteit van het onderzoek hebben verschillende grote leden (o.a. Webads) de afgelopen maanden hun lidmaatschap van Vinex beëindigd. Het ziet er naar uit dat hierdoor de financiering van het onderzoek in de knel is gekomen. Het onderzoek werd betaald door de internet exploitanten en uitgevoerd in opdracht van Stir.

De grote frustratie voor de Vinex leden was de kwaliteit van het door Stir gesloten contract met Intomart en Comscore. Dat deze overeenkomst niet te handhaven was, stond wel vast. Volgenseen voorstel van IAB zou het onderzoek worden vrijgegeven aan andere partijen, mits die aan een IAB kwaliteitsnorm voldoen. In dit verhaal zou Stir dan een overkoepelende rol krijgen toebedeeld als 'controleur' of 'stempelaar'.
Kennelijk is het niet mogelijk gebleken om de contractuele band van Stir en Comscore te verbreken, waardoor alleen het opheffen van Stir als mogelijkheid resteerde.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie