Premium

Jubileumcampagne SIRE zet 17-jarigen in de schijnwerpers

De Stichting Ideële Reclame is positief over de toekomst in de nieuwste campagne 'Ik ben 17 en ik heb je wat te zeggen'.

Stichting Ideële Reclame (SIRE) bestaat vijfitg jaar en dat wordt gevierd. Koning Willem-Alexander bezocht maandagavond de jubileumviering, waar SIRE terugblikte en vooruitkeek. In de jubileumcampagne ‘Luister naar de toekomst’ laat SIRE zien hoe de nieuwe generatie denkt over de toekomst.

Positieve boodschap
Volgens SIRE zijn jongeren over het algemeen positief gestemd. In de campagne (ontwikkeld door bureau Dawn samen met Halal en Het PR Bureau) zie je hoe zij kijken naar thema's als economie, duurzaamheid en inclusiviteit.

SIRE wil met campagnes mensen in beweging brengen en aan het denken zetten over kwesties die weinig of geen aandacht krijgen, maar dit wel verdienen. Meestal gaat het om maatschappelijke problemen, zoals vervuiling, gedumpte huisdieren, pesten of huiselijk geweld. In de jubileumcampagne staan juist oplossingen centraal. De boodschap van SIRE: luister naar jongeren, want zij komen met scherpe observaties en creatieve antwoorden.

Jongeren verdienen een podium
Directeur Lucy van der Helm: 'Ons 50-jarig bestaan is een mooi moment om het woord aan de nieuwe generatie te geven: 17-jarigen. Deze generatie bepaalt hoe onze maatschappij er straks uit komt te zien. Een toekomst die er wat hun betreft rooskleurig uitziet. Deze 17-jarigen hebben echt wat te zeggen, ze verdienen het podium. Dit is de generatie die de komende 50 jaar kleur geeft aan de maatschappij.'

Video: tv-commercial

Onder het motto ‘Wij zijn 17 en we hebben je wat te zeggen’ laat SIRE zien hoe 17-jarigen naar de toekomst van Nederland kijken. In een mini-documentaire (2 minuten, hieronder) komen ze aan het woord over onderwerpen als klimaat, zorg, immigratie, sociale zekerheid, arbeid en alles wat hen bezighoudt.

Verder zijn er op luisternaardetoekomst.nl 30 video-interviews met de 17-jarigen te zien. SIRE roept jongeren op om met #wijzijn17 via social media hun kijk op de toekomst te delen.

Samenwerking
Voor deze campagne werkte SIRE met een groot aantal partijen, die ‘om niet’ hebben meegewerkt. Dawn is de bedenker van de campagne. Verder werkten mee: Halal (Anna van ’t Hek, regisseur minidocu, Caroline Koning, regisseur TVC), Lotte van Raalte (fotografie), De Grot en Captcha (postproductie), Haaifaai Deluxe en Soundcircus (geluid) en Raven Aartsen (muziek). Realisatie luisternaardetoekomst.nl (Van Jim), social (Digined), PR (Het PR Bureau), onderzoek, (Kien en UvA Antropologie), campagnemonitoring (Monalyse).

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie