Premium

Kat met negen levens: Eci probeert het nog een keer, nu onder de naam BookSpot

Hoofd marketing Jeroen van der Meulen vertelt hoe hij de strijd aan gaat met webwinkels als Bol.com

BookSpot, de online boekwinkel. Dat zijn de nieuwe naam en slogan van Eci, een Nederlandse boekenwebwinkel die bekend stond als 'boekenclub'. BookSpot moet een sympathieke online specialist zijn, waarbij de liefde voor boeken voorop staat.

Dat vertellen hoofd marketing Jeroen van der Meulen en creatief directeur Charles Hale. ‘Het zou miljoenen kosten om van de slechte reputatie van Eci af te komen’, vertelt Van der Meulen. ‘Dat is een van de redenen dat er een nieuwe naam moest komen.’

Overname
Eci stond bekend als stoffig, ouderwets. Het bedrijf ging in 2014 failliet, maar werd datzelfde jaar ‘gered’ door Novamedia. Dit is een media- en marketingbedrijf met een maatschappelijke missie. Die vervult de organisatie door geld te werven via goede doelen loterijen (o.a. met de Postcode Loterij) en door lezen te bevorderen via de media- en uitgeefactiviteiten (vier uitgeverijen, boekhandel Scheltema, en dus Eci)

Radicale verandering
Maar sinds de doorstart ging het alleen maar slechter met Eci. Van der Meulen (werkzaam geweest bij o.a. WNF en 11 jaar bij de Goede Doelen Loterijen) noemde Eci een tijdje terug ‘een online bedrijf met een offline gedachte’. Afgelopen zomer kreeg hij de commerciële leiding over de boekenwebwinkel. Sindsdien is veel veranderd. Novamedia heeft geïnvesteerd in medewerkers, een nieuwe website en uitgebreid assortiment. ‘Dit is geen Eci meer’, zegt Van der Meulen. ‘We zijn nu echt een online bedrijf.’

Vrolijk geel
Vanaf donderdag 1 maart vertelt hij dat met een nieuwe naam: BookSpot. Het logo is knalgeel en van de dubbel O heeft Hale een smiley gemaakt. ‘We willen echt opvallen’, zegt creatief directeur Hale. ‘Je ziet er niks meer van Eci in terug. Een vrolijk knalgeel pakket door je brievenbus, dat valt op tussen al het blauw van webwinkels als Coolblue en Bol.com.’

Er komt geen grote reclamecampagne, maar het merk moet de komende tijd wel zoveel mogelijk onder de aandacht komen. Dat doet BookSpot met de vormgeving, met nieuwe functies, met partners en met ambassadeurs. De eerste ‘BookSpotter’ is schrijfster Susan Smit, die een eigen pagina krijgt op BookSpot en wekelijks leestips geeft op tv.

Shop-in-shops en popupwinkels
Verder is het merk binnenkort ook te zien in de ‘echte wereld’. Er komen popupwinkels en shop-in-shops, zoals Scheltema nu shop-in-shops heeft in Hudson’s Bay. Dat kan volgens Van der Meulen in elke winkel. ‘Neem als voorbeeld een parfumerie. Daar kun je een speciale collectie boeken aanbieden voor de doelgroep, in dit geval bijvoorbeeld over lifestyle en body & mind.’

Hoe gaat BookSpot het winnen van concurrenten?
Je kunt dus voortaan zowel online als offline terecht bij BookSpot voor boeken. Hoe gaan ze het winnen van bestaande boekverkopers? ‘Er is niets beters dan een fysieke boekhandel’, vindt Van der Meulen. ‘Daar willen we niet mee concurreren. We zijn ook “familie van” boekhandel Scheltema in Amsterdam. Maar we willen wel het beste alternatief bieden voor de fysieke boekhandel.’

En van Bol.com of andere webwinkels? ‘Wij denken dat er plek in de markt is voor een online boekspecialist. Via ambassadeurs, awards en een sociaal platform willen we de liefde voor boeken uitdragen en mensen stimuleren om te lezen. Bol.com verkoopt alles, dat is geen specialist waar je heen gaat voor goede tips of om te praten over boeken.’

‘De echte strijd vindt plaats op Google’
Er komt ook met een slimme online tool die aanbevelingen doet op basis van je leesgedrag en -smaak. ‘We willen vernieuwend en sympathiek zijn. Maar alleen daarmee red je het niet, de echte strijd met de andere webwinkels vindt plaats op Google’, zegt Van der Meulen. ‘Als je nu een boektitel intikt, komt Bol.com vaak bovenaan. Daarom gaan we ook de strijd aan met techniek en geld. Ons streven is op nummer één staan in Google, betaald en organisch.’

Wanneer is het geslaagd? ‘Als we over een jaar 40 procent spontane naamsbekendheid hebben. We moeten eerst tussen de oren komen.’

Het Eci (Europaclub Internationaal) is in 1967 opgericht om lezen in een brede laag van de bevolking te stimuleren. Het begon als postorderbedrijf, later kwamen daar fysieke winkels bij. Momenteel is internet het grootste verkoopkanaal. ECI is vooral bekend om het loyaliteitsprogramma (boekenclub), waarmee ze hun leden korting op boeken mogen geven. Hierdoor zijn de prijzen voor leden lager dan elders in Nederland (er is een vastgestelde boekenprijs). Binnenkort komt er een nieuw lidmaatschapsmodel. Volgens Van der Meulen hoeven oudere leden zich geen zorgen te maken. ‘Boeken bestellen via antwoordkaart of telefoon blijft mogelijk.’
premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie