Premium

Kijktijd doelgroep 20-49 verder onder druk in tweede kwartaal

De grootste daling in kijktijd is er onder de 13-19-jarigen.

In het tweede kwartaal van dit jaar zet de dalende kijktijdtrend in lineaire tv zich door. Volgens cijfers van GroupM was de daling van de kijktijd in de voor adverteerders belangrijkste doelgroep 20-49 8 procent ten opzichte van 2016 (tijdvak 18-24 uur). Omdat dit een evenementenjaar was (het EK voetbal) vergelijkt GroupM de cijfers liever met 2015. Ten opzichte van het tweede kwartaal dat jaar is de kijktijd in 20-49 met 15 procent gedaald.

De kijktijd daalt in vergelijking met Q2 2015 in alle doelgroepen, maar onder de 13-19 jarigen is de daling het grootst -22 procent. Deze groep kijkt gemiddeld nog maar 36 minuten in de avond. Slechts 33 procent van de tieners kijkt dagelijks tv ten opzichte van 44 procent in Q2 2015. 


Grp's
De daling in grp's is lager dan in het eerste kwartaal van dit jaar: -7 procent versus -10 procent. De grp-verkoop over de gehele dag was erg wisselend: april -5 procent, mei 0 procent, juni -14 procent. 

Marktaandelen
BrandDeli doet het erg goed en is over de gehele dag zelfs al fors groter dan SBS en daarmee de nummer drie in de markt. Over de gehele dag komt BrandDeli uit op 18,5 procent versus 15 procent voor SBS. Vorig jaar was dat nog 16,5 versus 15,4. In het avondtijdvak blijft SBS de nummer 3. Marktleider RTL daalt ten opzichte van 2015 licht in aandeel. 




Bron: GroupM

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie