Kwartaalupdate Ad Spend: 9% groei online adverteren

Groei in display bestedingen komt geheel voor rekening van mobile advertising.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De online advertentiemarkt in Nederland groeide in het eerste kwartaal  met 9% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dit resulteert in een omzet van 377 miljoen euro.(1)

Dit blijkt uit de kwartaalupdate van de Online Ad Spend study die Deloitte uitvoerde in opdracht van IAB Nederland. 

Voor het eerst geeft de Ad Spend study een inschatting van adverteren op social platforms zoals Facebook, LinkedIn en Twitter. In het eerste kwartaal van 2015 werd er totaal rond de 28 miljoen euro uitgegeven aan social advertising. Dit komt neer op een (geschatte) groei van 43% ten opzichte van het jaar daarvoor.

Video advertising zet de sterke groei van het afgelopen jaar voort. In een traditioneel zwak eerste kwartaal groeide de omzet met 26% ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar.(2)

In de categorie display neemt mobile advertising bijna de gehele groei voor haar rekening.(3)

Programmatic advertising
Het geautomatiseerd in- en verkopen van advertentieruimte (programmatic advertising) heeft een vaste plaats ingenomen in de mix van verkoopkanalen. Ook hier is een sterke groei waarneembaar van40% ten opzichte van 2014.

De categorie ‘Classifieds, directories en listings’ (rubrieksadvertenties en vergelijkingssites) preseteerde dit eerste kwartaal eveneens goed en groeide met 12%. Een verklaring voor deze sterke performance is dat er in deze periode een sterke groei in e-commerce plaatsvond. Steeds meer consumenten kopen producten online en vergelijken deze producten via vergelijkingssites.

Voor de kwartaalupdate van de Online Ad Spend study 2015 zijn in opdracht van IAB Nederland 33 Nederlandse spelers binnen de online advertentiemarkt ondervraagd.

Grafiek 1.

Grafiek 2

Grafiek 3

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie