Premium

Mark Woerde en Barbera Wolfensberger nummer 1 en 2 in Adformatie100

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Mark ‘Sweetie’ Woerde, in 2013 nog op nummer 44 in de Adformatie100, stoot met zijn opmars TBWA\Nederland-topman Simon Neefjes van de troon. Neefjes zakt naar een 9e plaats. Barbera Wolfensberger, ceo van FHV BBDO & Proximity, is voor de tweede achtereenvolgende keer de meest onmisbare vrouw in het vak. Ze staat wel veel hoger: ze stijgt van 8 naar 2. De runner-up van 2013 runs écht up.

De Adformatie100 over 2014 werd vanmiddag bekend gemaakt tijdens het roemruchte nieuwjaarsevenement Koffiedik Kijken van MWG, IAA, VEA en Adfo Groep, in Club Escape op het Rembrandtplein in Amsterdam.

Het volledige overzicht wordt gepubliceerd in Adformatie van 23 januari.

Schrappen
Adformatie had eigenlijk vanaf dit jaar het woord ‘Onmisbaar’ willen schrappen uit de naam van de Adformatie100, bracht Adformatie-hoofdredacteur Astrid Prummel bij de presentatie naar voren, maar Woerde en Wolfensberger zijn écht onmisbaar voor het vak anno 2015.

En dat zegt niet de Adformatie-redactie maar het vak zelf. De Adformatie100 wordt namelijk samengesteld door een vakjury van prominenten – we benaderden de honderd in de lijst van 2013 plus nog tientallen vooraanstaande vakgenoten - en de lezers van Adformatie.nl via een onlineonderzoek door Blauw Research.

Het verschil maken
De centrale vraag in dat onderzoek was: welke Nederlandse vakgenoot zou je het meeste missen als hij of zij er niet (meer) was? Wie is de beste in jouw vak? Daaruit rolde een lijst met misschien niet honderd onmisbare mensen (‘niemand is onmisbaar’, ‘iedereen is vervangbaar’, we beseffen dat) maar wel dé honderd smaakmakers, gangmakers en spraakmakers. De mensen die iets neerzetten, iets veranderen, kortom, de mensen die het verschil maken in de Nederlandse marketingcommunicatiewereld.

Bloed, zweet en tranen
De Adformatie100 is niet de zoveelste reclameprijs maar eerder het tegendeel. De lijst is een weerslag van de dagelijkse inspanning van alle mensen die dit vak zo mooi en interessant maken. Een meetlint van bloed, zweet en tranen. De barometer van druktemakers, want dit vak gedijt bij druk, economische én sociale druk. De honderd mensen in deze lijst staan dus tegelijk voor de nummers 101 tot en met, hoeveel zijn het er, 45.000. Er zijn veel vakgenoten die nét buiten de Adformatie100 vallen en ook zij worden met deze lijst geëerd.

Sociaal gezicht
De Nobelprijs voor de vrede kreeg Lemz-voorman Mark Woerde niet, nóg niet, maar zijn Sweetie-campagne voor Terre des Hommes won alle denkbare reclameprijzen, inclusief de Grand Prix in Cannes. Met de virtuele Sweetie gaf Woerde gezicht aan het archetypische cyberpornolokmeisje en Sweetie werd op haar beurt het sociale gezicht van de reclame én het gezicht van de Nederlandse reclame in de wereld. Mark werd merk, een triple A-merk, belangrijker: een relevant merk. Alles van waarde is Woerde.

Daarom is het vak trots op hem. Daarom krijgt Woerde verreweg de meeste stemmen: de reclame schreeuwt om maatschappelijke relevantie. Het begrip ‘toegevoegde waarde’ is in deze branche haast afgesleten tot cliché maar reclamemakers van nu willen maatschappelijke waarde toevoegen. De wereld redden. Of minstens de wereld beter maken, permanent geplaagd als die wereld wordt door crisis, werkeloosheid, virussen en terreuraanslagen zoals gisteren in Parijs.

Reclame van sociale snit kenmerkt het vak anno 2015. Dat zie je ook aan de sterke opmars van David ‘Triodos’ Snellenberg van Dawn: hij stijgt in de Adformatie100 van een 27e naar een 6e plaats. En kijk naar Jumbo: zelfs Alfred maakt pro-sociale reclame.

Boegbeeld
Barbera Wolfensberger heeft haar opmars naar plaats 2 te danken aan haar benoeming per 1 januari 2014 door minister Kamp van Economische Zaken tot Boegbeeld van de Creatieve Industrie. En omgekeerd kwam ze in de picture voor die positie door haar 8e plaats in de Adformatie100 van 2013. Wolfensberger erkent dat zelf in een interview in Adformatie: ‘Ik heb alles te danken aan die Adformatie-lijst.’ Belangrijker dan dat: ze geeft het reclamevak aanzien, oordelen vakgenoten, van Den Haag tot Den Ham, in binnen- én buitenland.

Onbevreesd
Op 3 staat Ruud de Langen van Mindshare Nederland, ook al 3 in 2013. Omdat hij bevlogen en onbevreesd is en blijft. Een ceo met een mening. Victor Knaap van MediaMonks stijgt met superstip, van 37 naar 4. Hij is als digitale kruisvaarder en wereldveroveraar de personificatie van de opkomst van digitaal, nationaal en internationaal.

Op 5 staat net als in 2013 Marc Oosterhout van N=5, tevens VEA-voorzitter. Omdat hij met zijn inzet voor zijn eigen bureau en alle andere VEA-bureaus en de Effie het vak verder brengt, zegt het vak unisono.

Lode Schaeffer van Indie (op 7) is als ADCN-voorzitter en oude rot nog immer begeistert als een jonge god, zowel als bureauman als voorvechter en verderbrenger van creativiteit en ideeën. Maar hij zakt vijf plaatsen, want wordt minder genoemd – misschien omdat iedereen hem als vaste kracht beschouwt? Om diezelfde reden is ook de daling van Simon Neefjes, directeur van TBWA\Nederland, van 1 naar 9 te verklaren. De Adformatie100 2015 is aanmerkelijk actueler dan die van 2013 en Neefjes, al sinds zijn NeBoKo dus vijftien jaar vooraanstaand, zou in elke Adformatie100 van de afgelopen tien jaar in de Top 10 eindigen.

Bourgondisch lijf
De bijzondere opmars van Aad Kuijper van Alfred – van 20 naar 8 – heeft alles te maken met de revival van populaire, massamediale, leukwerkt-reclame. Echte reclame, aldus Frank Weijers van Unilever. De ‘briljante reclamegeest verpakt in een bourgondisch lijf’ is een icoon van toen en ook weer van nu. Zijn werk voor Jumbo bewijst hoe hij de tijdgeest aanvoelt en mede bepaalt.

De Top 10 wordt volgemaakt met topcreatief Dick Buschman van Achtung!, die in 2013 al op 15 prijkte. In de digitale era is zijn Achtung!, met Kraftwerk én krachtwerk in Dutch Digital Design, een onmisbare factor.

Vrouwen
Tot slot nog twee opmerkelijke vaststellingen (de hele honderd met toelichting verschijnt in Adformatie nummer 1 van 23 januari 2015). Het aantal vrouwen in de Adformatie100 is verdrievoudigd ten opzichte van 2013. Het waren er destijds zeven, nu 20. En op hogere plaatsen: in de Top 50 staan nu vijf vrouwen tegenover één in 2013.

De Adformatie100 is in veel meer opzichten verfrist en verjongd (het lijkt wel reclame: nieuw! actueler! beter dan ooit!). Er zijn liefst 49 nieuwe binnenkomers.

Top 10 van Adformatie100 2015 (tussen haakjes notering 2013)
1. Mark Woerde, Lemz (44)
2. Barbera Wolfensberger, FHV BBDO (8)
3. Ruud de Langen, Mindshare Nederland (3)
4. Victor Knaap, MediaMonks (37)
5. Marc Oosterhout, N=5 (5)
6. David Snellenberg, Dawn (27)
7. Lode Schaeffer, Indie (2)
8. Aad Kuijper, Alfred (20)
9. Simon Neefjes, TBWA\Nederland (1)
10. Dick Buschman, Achtung! (15)

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie