Marketeer ‘lauwer’ over social media

Adverteerders zijn beter bekend met social media dan een jaar geleden, maar niet enthousiaster.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Adverteerders zijn beter op de hoogte van de mogelijkheden van social media, ze kennen meer best practices en meer social media-platforms en zien een verschuiving in die platforms. Toch leidt dat er niet toe dat adverteerders enthousiaster zijn over de inzet van sociale media om hun marketingdoelen te bereiken.
Dit blijkt uit een herhaling van het onderzoek dat in de zomer van 2009 voor Adformatie uitvoerde onder adverteerders. Aan het onderzoek deden 233 marcomspecialisten mee, 77 adverteerders en 156 bureauvertegenwoordigers. Uit de resultaten blijkt dat veel meer adverteerders dan een jaar geleden (81 versus 48 procent) vinden dat social media de grootste verandering is in de digitalisering van de advertentiemarkt. De verwachtingen over de impact van social media zijn in dit jaar echter bijgesteld. In 2009 verwachtte nog eenderde van de adverteerders een grote verandering op het gebied van marketing door de inzet van social media. Dit jaar is dat aandeel, ondanks alle succesverhalen die ons inmiddels hebben overspoeld, teruggelopen tot eenzevende.
Deze afname lijkt samen te gaan met de afname in tevredenheid over de inzet van social media. In 2009 was nog de helft van degenen die social media als marketinginstrument hadden ingezet, tevreden over de resultaten daarvan. Dit jaar is dat nog slechts eenderde. Het belangrijkste doel is te volgen wat de doelgroep over het eigen bedrijf of merk te zeggen heeft. Bijna 7 van de 10 adverteerders die actief zijn op social media zien dat als belangrijkste reden. Bijna 6 op de 10 zet social media in om op een effectieve wijze zijn doelgroep te bereiken.
Jos Vink van Blauw Research licht toe: ‘Op zichzelf is het een interessante constatering dat social media dus belangrijker worden gevonden als “ontvangstmedium” dan als “zendmedium”. Dat onderschrijft toch dat het de grootste verandering is in het mediawerkveld. Als adverteerders nu ook nog ontdekken wat ze kunnen bereiken met het luisteren en observeren, dan loopt die verwachting van de impact van het medium ook in gelijke tred op.’

Meer over het onderzoek in Adformatie van vandaag.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie