Premium

Marketeers willen regie terug over programmatic

35% van de grote adverteerders breidde in 2017 hun in-house programmatic media-inkoop uit. Aldus onderzoek van ANA.

Merken reageren hiermee op transparantie- en brand safety-issues. Volgens onderzoek van Forrester en ANA, de Amerikaanse associatie van adverteerders, breidde zo’n 35 procent van de marketeers hun in-house programmatic media-inkoop in 2017 uit, ten koste van de externe bureaus.

Dat is een flinke stijging ten opzichte van 2016, toen nog 14 procent aan gaf hiermee bezig te zijn.

ANA en Forrester ondervroegen voor ‘The State of Programmatic Media Buying’ 149 senior marketeers aan opdrachtgeverszijde, de helft met mediabudgetten van 100 miljoen dollar of meer.

Wat blijkt: het aantal respondenten dat nog geen harde afspraken met hun bureau heeft gemaakt over programmatic advertising (waarbij geen duidelijkheid is over marges en fees) is gehalveerd: van 34 procent in 2016 naar 19 procent in 2017.

40 procent van de respondenten geeft aan tevreden te zijn over de mate van transparantie wat betreft hun mediabestedingen. De rest is ontevreden, met name over factoren als verborgen kosten, teveel tussenpersonen en niet precies weten waar de online advertenties worden getoond.

78 procent geeft aan bezorgd of erg bezorgd te zijn over brand safety in relatie tot programmatic advertising.

ANA concludeert uit het onderzoek dat bureaus nog steeds wel een belangrijke rol spelen in de executie van campagnes, maar dat steeds meer marketeers de strategierol naar zich toe trekken.

69 procent van de respondenten geeft aan zelf de campagnestrategie te voeren, 24 procent laat dit over aan een bureau.  

Bronnen: ANA, Warc

Beeld: 123rf

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie