Mediahuis (NRC) neemt Concentra Media Nederland over

Het Belgische concern is sinds vorig jaar al eigenaar van NRC Media en neemt nu per 1 januari 2017 Concentra Media Nederland over. Dat is eigenaar van Media Groep Limburg (MGL).

Media Groep Limburg (MGL) is de uitgever van de grootste Nederlandse regionale dagbladencombinatie De Limburger/Limburgs Dagblad. Mediahuis wordt daarmee qua oplage de derde krantenuitgever van Nederland na de Persgroep en TMG.

In België is Mediahuis de grootste speler, met titels als De Standaard, Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen, Het Belang van Limburg en binnenkort ook Metro.

MGL werd in 2014 overgenomen door Concentra, dat samen met Corelio eigenaar is van Mediahuis. Beide aandeelhouders hebben de intentie bekendgemaakt om al hun media-activiteiten en deelparticipaties onder te brengen bij Mediahuis. Hierdoor verandert dus ook MGL van eigenaar.

Marc Vangeel, ceo van Concentra Media Nederland: &;MGL is een financieel gezond bedrijf met gedreven medewerkers en sterke mediamerken die scherp in de markt staan. Dat geldt ook voor A&C Media, met het merk 1lokaal toonaangevend op de huis-aan-huisbladenmarkt in Limburg. MGL/A&C en Mediahuis hebben de voorbije twee jaar al nauw samengewerkt, onder meer rond het optimaliseren van een aantal bedrijfsprocessen, het uitwisselen van journalistieke expertise en het opzetten van digitale innovaties. Het toevoegen van Concentra Media Nederland aan Mediahuis is voor alle partijen een goede zaak.&;

Volgens Vangeel blijft Concentra opereren als een zelfstandig bedrijf. &;Voor Mediahuis betekent de intrede van het Limburgse bedrijf een aanzienlijke versteviging van zijn marktpositie in Nederland.&;

Vergroten positie
Gert Ysebaert, ceo van Mediahuis: &;We vergroten onze positie om een toonaangevende Belgisch-Nederlandse mediagroep te worden. De digitalisering heeft het nieuwsconsumptiepatroon grondig gewijzigd. De gebruiker wil altijd en overal én via verschillende platformen toegang hebben tot nieuws en informatie. Bovendien evolueert ook de vorm van het nieuws razendsnel. Zo beperken krantenredacties zich niet langer tot tekst en beeld, maar maken ze ook steeds meer gebruik van video om journalistieke meerwaarde te creëren. Mediahuis beschikt over een uitgebreide videoredactie en werkt in België vandaag al samen met SBS rond digitale video. We willen deze samenwerking in de toekomst nog versterken, onder meer via een win-winsituatie met een aantal Vlaamse regionale tv-zenders waarvan de exploitatie vanaf 2017 bij
Mediahuis wordt ondergebracht.&;

​Meer eigendommen
Behalve MGL krijgt de uitgever in 2017 nog een aantal media-eigendommen en -participaties die tot nu toe onder Corelio en Concentra vallen in het portfolio.

Vanuit Corelio:
Eigendommen: Printing Partners Brussels en Paal-Beringen | VBM (ROB TV) | Nostalgie (Ndl.)
Participaties: Nostalgie (Fr.) | De Vijver Media (SBS Belgium; Woestijnvis) | De Vijver (Flanders Classics) |
Audiopresse (RTL-TVI)

Vanuit Concentra:
Eigendommen: Concentra Media Nederland (Media Groep Limburg; A&C Media; WijLimburg) | Printing Partners Brussels en
Paal-Beringen | De Buren (exploitatie van ATV; TV Limburg; TV Oost) | Nostalgie (Ndl.)
Participaties: Mass Transit Media (Metro) | RTVM


Resultaat 2016
Mediahuis haalde in 2015 een omzet van 398 mio euro en een ebitda van 62 mio euro. In 2016 zullen er volgens het bedrijf &;vergelijkbare resultaten&; zijn. In de nieuwe Nederlands-Belgische structuur telt de groep ongeveer 2.000 medewerkers, een omzet van 530 mio euro en een ebitda van ongeveer 85 miljoen euro. Een derde van de omzet wordt in Nederland gerealiseerd. Inmiddels zijn de vakorganisaties geïnformeerd en is het inspraaktraject met de medezeggenschapsorganen van de betrokken bedrijven in Nederland begonnen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie