MeMo2 onderzoeksbureau van het jaar

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Marktonderzoekbureau MeMo2 is uitgeroepen tot bureau van het jaar 2012. De brancheorganisatie MOA deelde in totaal zes uit.

MeMo2 nam het op tegen de bureaus Brainjuicer en MWM2. MeMo2 meet de effectiviteit van crossmedia en heeft daarvoor een eigen systeem ontwikkeld. Volgens de jury is een van de krachten van MeMo2 dat het bureau hun analytische meetmethoden op een voor opdrachtgevers relevante wijze weet te vermarkten. Verder is het geen clubje uitvinders, maar een bureau dat zaken durft aan te kaarten en sterk de nadruk legt op de toepasbaarheid en acceptatie van hun filosofie. Van digitaal naar cross-mediaal, van online naar (multi-)screen, een gebied dat ook naar de toekomst veel potentie biedt. Vorig jaar was MeMo2 de winnaar van de MOA Innovatie Award met MeMoPixel, een van hun methoden om het bereik van online media te meten.

Hier het volledige prijzenoverzicht:
• Marktonderzoekbureau: MeMo2
• Bedrijfsonderzoeker: Jan Zwang, Vodafone
• Bureauonderzoeker: Martijn Lampert, Motivaction
• Innovatie Award: InSites Consulting
• Wetenschapsprijs: Het artikel 'Een menselijk geluid: het effect van reactieve en proactieve webcare op merkevaluaties' van L.M. Willemsen, G. van Noort en F. Bronner - Universiteit van Amsterdam (UvA)
• Make a Difference Award: rubriek next.checkt van nrc.next

Aanvulling uit het persbericht dat MOA zojuist heeft verstuurd:

Jan Zwang van Vodafone is de Bedrijfsonderzoeker van het jaar 2012. Die titel dankt hij vooral aan de heldere wijze waarop hij communiceert met de marktonderzoekbureaus, en de manier waarop hij onderzoeksresultaten binnen zijn bedrijf doorvertaalt. ‘Ik moet de lat wel hoog leggen,’ zei hij na de acceptatie van zijn prijs. ‘Wij opereren in een zeer concurrerende en complexe markt, en marktonderzoek helpt om de verschillen te zoeken.’

De titel van Bureauonderzoeker van het jaar 2012 ging naar Martijn Lampert, van Motivaction. Al ruim tien jaar voert Lampert daar het innovatieteam aan en verfijnt hij het Mentality-onderzoeksprogramma. Hij publiceert daarnaast boeken en artikelen, en geeft seminars. Zijn motto is dan ook: ‘Onderzoeker, kruip uit je schulp!’ Meest trots is hij echter op het feit dat Mentality gebruikt wordt in de opleiding van jonge marketeers en onderzoekers. ‘Dat is een hele eer.’

De Innovatie Award voor het meest innovatieve project ging naar InSites Consulting. De jury vond dat InSites ‘gamification’ zo inzet dat het de industrie fundamenteel anders naar onderzoek kan laten kijken. Tom De Ruyck, Head of Research Communities: ‘Gamification is booming, zowel binnen marketing als marktonderzoek. Wij verkrijgen er aanzienlijk meer, en ook rijkere inzichten mee.’

Fred Bronner, Guda van Noort en Lotte Willemsen wonnen de Wetenschapsprijs van het jaar met hun artikel ‘Een menselijk geluid: het effect van reactieve en proactieve webcare op merkevaluaties’. De jury prees vooral de wijze waarop dit wetenschappelijk verantwoorde en toegankelijke stuk tegelijkertijd heel praktijkgericht is. Fred Bronner: ‘Webcare is een zeer actueel thema. Bedrijven steken er veel geld in, zonder echt te weten wat werkt. Wij hebben al gemerkt dat onze studie daarom zeer welkom is.’

Nieuw dit jaar was de Make a Difference Award voor een persoon of organisatie die een verschil maakte in de wijze waarop marktonderzoek in het nieuws komt. Winnaar was de rubriek next.checkt van nrc.next, waarin lukrake beweringen en verkeerde interpretaties van feiten in de media scherp worden getoetst.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie