Memo2 presenteert alternatief voor Stir

Memo2 presenteert een eigen oplossing voor online bereiksonderzoek: het Digital Audience Tracking Platform (kortweg DAT-Platform). Daarmee biedt het bureau een alternatief voor het nieuwe onderzoek dat Vinex en Gfk presenteren als opvolger van Stir.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Aan het Vinex/Gfk onderzoek ging een pitch onder onderzoeksbureaus vooraf. Partijen die vergeefs meededen in deze pitch komen nu met een eigen aanbod op de markt.

Een van die partijen is Memo2, dat in samenwerking met scripttechnologie specialist DMA Institute (voorheen Hottraffic) en IBM een plug-and-play-systeem heeft ontwikkeld, waarin websites hun omgeving middels een script eenvoudig kunnen ‘taggen’. Hiermee wordt een koppeling gelegd met een bereiksplatform met 175.000 online Nederlanders. Nog dit jaar moet dit verder worden uitgebreid tot ruim 300.000 online Nederlanders.

Daarmee is het bereik van het DAT Platform ruim voldoende om ook voor kleinere online publishers interessant te zijn. Het Vinex/Gfk onderzoek maakt gebruik van een panel van achtduizend mensen. &;Het lijkt heel wat, maar in onderzoekstermen stelt achtduizend mensen echt niet veel voor,&; verklaart Memo2-directeur Marcel Vogels. ‘De grote publishers, zoals De Telegraaf en Marktplaats, kunnen er wel mee uit de voeten, maar voor kleine publishers is het te weinig. Die zullen hun bezoek in de statistieken niet terug zien’.

Het DAT-Platform biedt corporates, overheden, stichtingen en uitgevers tevens de mogelijkheid om social media platforms, eigen blogs en tijdelijke promotionele websites of digitale filmpjes te ‘taggen’ en daarmee inzicht te krijgen in het bereik van de totale online aanwezigheid.

Memo2 is niet de enige partij die aan de weg timmert met online bereikscijfers. Een andere partij die zich op dit terrein beweegt is Wakoopa, eveneens behorend tot de afvallers in de Vinex-pitch. Het bureau werkt met het eigen Trailspot onderzoek, waarmee het naar eigen zeggen een tiental afnemers van cijfers voorziet.

Bij Wakoopa heeft het mislopen van de Vinex pitch wel tot een strategische bijstelling geleid, in die zin dat ze niet langer geloven in de behoefte aan een overkoepelend online bereiksonderzoek. Simon van Duivenvoorde van Wakoopa merkt op, dat het nog maar ten zeerste de vraag is of de markt (zoals in de tijd van Stir) zich collectief zal scharen achter het Vinex/Gfk initiatief. Dat het Stir 2.0 vooralsnog alleen steun krijgt van zes grote online publishers en de PMA, sterkt hem in die twijfel. In plaats daarvan zet Wakoopa in op een gesegmenteerde benadering met bereikscijfers voor specifieke deelgebieden, zoals mobile en online advertising.

Deze week in de gedrukte Adformatie meer over online bereiksonderzoek.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie