Premium

Michael Vromans (DPDK): 'Onze ambitie resulteert in prijzen in plaats van andersom'

Acht vragen aan creative director Michael Vromans, sinds kort partner bij DPDK.

Samen met cfo en kersverse partner Paul Jitta en mede-oprichter/ceo Pim van Helten vormt  (36) het management van het Rotterdamse creatieve digitale bureau .

Gefeliciteerd met deze stap. Voelt het anders om als partner aan de slag te zijn bij DPDK, ervaar je nu meer ‘ownership’?

‘Dank je! Dat ownership was er al, dat vind ik zelf een voorwaarde om überhaupt in aanmerking te komen voor partnerschap. Het voelt nu wel nog dat beetje makkelijker om mijn ownership ook uit te dragen. Ik ben vooral ook trots op waar ons bureau nu staat en waar we naartoe op weg zijn. Dat ik daar een bijdrage aan heb mogen leveren en blijf leveren voelt bijzonder.’

Wat voor doelen heb jij je gesteld?

‘We hebben gezamenlijk doelen geformuleerd voor de komende jaren waarin iedere discipline binnen DPDK haar eigen deeldoelen oppakt. Voor mij ligt de uitdaging om aan de ene kant die doelen te behalen, en aan de andere kant op internationaal niveau award winning te blijven.’

Hiervoor zat je bij Kong, JWT en UbachsWisbrun en groeide je van art director naar creative director en nu naar partner. Hoe bezie je jouw loopbaan in retrospectief?

‘Een positie zoals deze is altijd mijn ambitie geweest. Op het hoogste niveau aanschuiven bij een klant is wat iedere creatief wil: direct op de briefing zitten en deze zelfs helpen vormen om zo het verschil te kunnen maken. Die ambitie gaf ook een doel: zoveel mogelijk dingen aanpakken om er van te leren.

In iedere stap die ik heb gezet, heb ik mogen leren van steengoede vakmensen. Dat waren vaak creatief directeuren, maar ook strategen, accountmensen, collega’s en zeker ook klanten. Daardoor heb ik ontdekt wat ik wel wil, en ook wat ik niet wil. Zo heb ik me gaandeweg kunnen vormen.

Eén ding is echter altijd gebleven: mijn enorme overtuiging voor de &;digital mindset&; waarbij creativiteit groeit door het delen van ideeën met anderen.’

Heeft jouw professionele groei ook invloed gehad op je persoonlijkheid? En vice versa: beïnvloedt je eigen persoonlijke ontwikkeling de invulling van je professionele leven? Op welke manier?

‘Zeker. Als je in een klassieke teamverhouding art-copy werkt, hoef je je helemaal niet bezig te houden met de status van het bureau, de ambities van het team of relatie met de klant. Daar ben ik nu veel meer mee bezig, daarvoor moet je in de breedte én de diepte kunnen denken en werken. Die en/en gedachte is voor mij een rode draad gebleken: jarenlang heb ik gedacht dat ik niet kon kiezen waarop ik me wilde specialiseren: art of copy? Creatie of strategie? Advertising of digital? Tot ik besefte dat ik helemaal niet wil kiezen. Ik weiger het gewoon. Die mindset wordt binnen heel DPDK gedeeld. Als we iets niet kunnen is het devies: "Fuck it. Let’s do it!".’

Ik las dat jullie druk zijn met AI, is dat de belofte van de toekomst?

‘Artificiële intelligentie is zeker een grote belofte. Er zitten enorme voordelen aan zoals schaalbaarheid, verhogen van serviceniveaus en het ‘verbinden van alles aan alles’. En creatief gezien zijn er nog enorme kansen: hoe gaat AI er uitzien in design bijvoorbeeld. En hoe ga je je als merk jouw AI differentiëren ten opzichte van de AI van je concurrent?

Daarnaast er zijn ethische kwesties die van invloed zijn op het tempo van de doorbraak van AI. Het is weer een nieuwe ontdekkingstocht weer we aan begonnen zijn en dat geeft heel veel energie.’

Technologie gaat een steeds grotere rol spelen. Hoe ga je daarmee om?

‘Binnen technologie alleen al zijn er zoveel subrevoluties aan de gang - WebGL, VR, AR en AI bijvoorbeeld - dat het niet zinnig is om ze persoonlijk allemaal tot in de puntjes uit te diepen. Daarom investeren we continu in het in de vingers krijgen van nieuwe technologie over het hele bureau. Daarnaast werken we altijd vanuit een idee. Dát bepaalt wat we willen gaan doen met de technologie. En meestal is wat we willen nog niet eens mogelijk. Gezamenlijk gaan we dan ontdekken hoe we het wél voor elkaar krijgen.’

Bij Awwwards staat DPDK op het lijstje van genomineerden voor Agency of the Year. Hoe belangrijk zijn prijzen voor jullie?

‘Prijzen zijn een belangrijke waardering; voor ons team, voor klanten en voor nieuw talent wat zich aandient. Winnen geeft een nieuwe impuls om de volgende keer weer verder boven jezelf uit te stijgen. De -nominatie is iets waar we enorm trots op zijn. Het is een wereldwijd platform waar de hele digitale industrie naar kijkt. Om dan in zo&;n selecte lijst te staan is een enorm compliment. Bureaus als DPDK krijgen steeds meer erkenning, vooral internationaal. Deze nominatie geeft zichtbaarheid en opent weer het nieuwe deuren voor ons. Daar doen we het voor. Onze ambitie resulteert in onze prijzen in plaats van andersom.’

Waar kijk je zelf graag naar?

‘Ik hou van werk en mensen die adrenaline geven. Intern delen we een slack channel waarop iedereen continu inspiratie deelt. De hoeveelheid en diversiteit van ‘mind blowing dingen’ die daar voorbijkomen is heerlijk.

Diezelfde rush krijg ik van de ontwerpen van , de geestdrift van (Red Bull), de mindset van snowboarder Travis &;een driedubbele salto, waarom niet?’ Rice, en de stem van zanger David Gray.’

 

DPDK won een FWA voor de Peugeot GTi Legend-campagne in 2015

(klik op afbeelding)

 

Travis Rice in actie:

 

David Gray:

 

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie