Mobiel openen van e-mail overstijgt bijna desktop

Het zal niet lang meer duren voordat ‘mobile’ de desktop voorbij streeft als het meest gebruikte kanaal voor het lezen van e-mail.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Voorkeur voor ontvangen reclame

Dat is een van de conclusies die naar voren komen uit onderzoek dat e-mailmarketingbureau heeft uitgevoerd in samenwerking met CG-selecties. Op dit moment wordt bijna de helft (45%) van alle e-mail op mobiele devices wordt gelezen. Daarbij is de smartphone duidelijk het meest populair (32%), op afstand gevolg door de tablet. Deze resultaten zijn in lijn met onderzoek dat onlangs werd door Litmus. Hierin komt het aantal mobiele lezers op 47%.

Ondanks het sterk toegenomen gebruik van Facebook en Whatsapp is e-mail nog altijd populair. De Nederlander ontvang gemiddeld 96 e-mail berichten per week. Daarbij zijn overigens wel sterke verschillen aanwijsbaar per leeftijdscategorie. Ouderen tussen 55 en 64 jaar ontvangen bijna drie keer zoveel e-mail als jongeren tussen 18 en 24 jaar.

Bijna de helft van alle respondenten zegt de digitale dag te beginnen met het checken van de e-mail. Daarna volgt Whatsapp, dit wordt door 25% van de respondenten als eerste wordt bekeken.

Als het gaat om het ontvangen van reclame, is er eveneens een duidelijke voor keur voor reclame via e-mail (68%). De overige kanalen zijn een stuk minder populair. Alleen direct mail doet goed mee (20%). Voor zover mensen reclame willen ontvangen via sociale media, komt eigenlijk alleen Facebook in aanmerking; 6% van de respondenten noemt dit als favoriet kanaal.

Voor delen van privé content is e-mail nog altijd het belangrijkst; 83% gebruikt e-mail om content te delen met vrienden. Zoals verwacht is ook Facebook hier populair (53%), terwijl 16% kiest voor WhatsApp. Twitter en Linked nauwelijks privé gebruikt.Voor persoonlijke communicatie loopt e-mail wel sterk terug onder invloed van Whatsapp. E-mail staat met 37% op de tweede plaats. In de leeftijdscategorie 50+ is e-mail nog wel de onbetwiste nummer een, maar de verschuiving is overduidelijk.

Het hele onderzoek is te downloaden.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie