Creatie & Campagnes

Napret: een terugblik op de SpinAwards door Yacco Vijn

Roderick Mirande, redactie | 19 april 2014, 15:00

Veel blije gezichten tijdens de 16e editie van de SpinAwards, want er werd een hele berg aan awards uitgereikt. Tijd om na te kaarten met een prominent jurylid: Yacco Vijn.

Was het een mooie editie van de SpinAwards?
&;Absoluut. Niet alleen het aantal inzendingen is dit jaar weer spectaculair gestegen, ook de kwaliteit en diversiteit van het werk. Als je kijkt naar de categorie innovatie waarin ik jurylid was, zie je die diversiteit misschien wel het beste - dat ging van een toepassing met een EEG brainreader tot Productverpakking tot Event tot App-startup.&;

Ondanks dat, heb je ook een kritische noot?
&;Je zou je af kunnen vragen of je niet in een beperkt aantal categorieën zou moeten mogen inzenden, om zo een wat gevarieerdere oogst te creëren. Maar dat geldt eigenlijk voor alle award shows.&;

DDB & Tribal en Lemz maken een mooi seizoen door. Wat is er te zeggen over kwaliteit en kwantiteit van het overige werk dat je op de SpinAwards zag?
&;Het is geweldig om te zien hoe een aantal grote merken vol voor digital gaan, zoals Heineken, Volkswagen en KLM doen. En wat voor dreun een kleine NGO als Terre des Hommes uit kan delen met mooie samenwerking van partijen onder leiding van Lemz. Maar ook als je praktisch geen budget hebt, maar wel een strak idee dat je mooi uitwerkt, zoals &;Het Alzheimer event&;, kan je ver komen. Dat is ook een leuke weerspiegeling van het medialandschap anno nu - alles concureert met alles.&;

Is er een tendens te zien? Een beweging? Een ontwikkeling?
&;De budgetten voor digital gaan omhoog, waardoor de kwaliteit in executie ook omhoog gaat. Ook groeien de verschillende disciplines weer meer naar elkaar toe. Wat ook leuk is dat andersoortige inzenders opduiken. En winnen. Zoals de NOS, NRC, Waternet.&;

 

&;Juryvoorzitters die zelf nooit een lamp hebben gewonnen. Ik vind dat een devaluatie van de waarde van een Lamp.&;

 

Er is erg veel overlap tussen ADCN en Spin. Wat vind je daar van?
&;De verschillende disciplines in reclame groeien naar elkaar toe. Je ziet ook steeds meer gezichten bij de Spinawards die je voorheen alleen bij de ADCN zag. Er is natuurlijk overlap, maar ik denk dat er zeker ruimte is voor beide prijzen. Ik vond de USP van de ADCN altijd dat de jury bestond uit creatieven die zelf een lamp hadden gewonnen - net als Cannes Lions juryleden ooit een Leeuw hebben gewonnen of D&AD juryleden ooit een Pencil. Dat is niet meer zo bij de ADCN - je hebt nu juryvoorzitters die zelf nooit een lamp hebben gewonnen. Ik vind dat best gek en toch ook wel een devaluatie van de waarde van een Lamp. Dat was ooit ook het grote verschil met de Spin, daar is de jury van oorsprong een mix van verschillende disciplines - klanten, creatieven, bouwers, etc. en gaat het om de combinatie creativiteit, interactiviteit en effectiviteit. Dus was het extra mooi als je door beide juries bekroond werd, waarbij het bij de ADCN voor de volle 100% om creatie ging.&;

Wat is eigenlijk jouw favoriet?
&;Ik was onder de indruk van de Breinreis case voor het Centraal Museum van Rhinofly. Een interactieve installatie waarmee je via een EEG hersenscan ervaart wat surrealistische kunst is, dat vond ik heel goed bedacht. Echt een innovatie waarbij je door slim gebruik van technologie iets hebt gecreeert wat er nog niet was.&;

Case film van Breinreis:

Yacco Vijn is oprichter van digitaal reclamebureau Kong (2007). Kong werd later overgenomen door N=5. In 2011 werd Vijn creative managing director bij TBWA\Neboko. In februari van dit jaar is hij partner geworden bij dat bureau.

Over de auteur

Roderick Mirande
Redacteur Merk & Strategie Lees meer over Roderick Mirande

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items SpinAwards 2014 Yacco Vijn

Meer in channel Creatie & Campagnes

Meer in channel Marketing Technology

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Adfo Events

Populaire blogs