Nederlander wil relevantere online content

We zijn best bereid om persoonlijke informatie te delen. Maar wel in ruil voor een betere online ervaring.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Zolang duidelijk is welke voordelen ze dit oplevert, is 45% van de Nederlanders bereid daar persoonlijke gegevens voor af te staan. Iets meer dan een derde van de ondervraagde Nederlanders (34%) verwacht zelfs van ondernemingen dat ze persoonlijke data gebruiken om relevante suggesties te doen.  Dat blijkt uit het rapport Microsoft Digital Trends 2015.

Opvallend resultaat uit het onderzoek is dat consumenten steeds vaker tracking-apps en -wearables gebruiken, maar dat deze nog weinig worden gebruikt voor het optimaliseren van persoonlijke prestaties. Bijna een derde van de Nederlanders geeft aan online gebruik te maken van sociale-nichenetwerken die specifiek gericht zijn op zijn of haar interesses.

&;Consumenten stellen zich steeds meer open voor bedrijven. Dat levert natuurlijk enorme kansen op voor marketeers, zolang ze zich aan de regels houden&;, zegt Natasha Hritzuk, senior director global consumer insights bij Microsoft. &;Merken en technologiebedrijven moeten transparant zijn over hoe zij data verzamelen en gebruiken. Er moet ook een beloning tegenover staan, iets waardoor consumenten bereid zijn informatie te delen en de interactie aan te gaan. Die toegevoegde waarde moet duidelijk zijn.&;

Het onderzoek vond plaats onder ruim 13.000 consumenten in dertien landen, waaronder Nederland. Het volledige rapport is te downloaden.

Trends die in het onderzoek naar voren komen, zijn:

  • IntelligentlyON: door het enorme aanbod van informatie hebben Nederlanders online moeite te vinden wat ze zoeken. Meer dan vier op de tien geeft aan geïnteresseerd te zijn in tools die helpen informatie te filteren. Technologie die suggesties, aanbevelingen of nieuwe connecties aandraagt op basis van persoonlijke informatie, wordt dan ook steeds meer gewaardeerd.
  • Real: Redefined: consumenten maken het liefst geen onderscheid tussen offline en online. Bijna 30% zou graag zien dat digitale ervaringen naadloos aansluiten bij die in de fysieke wereld.
  • Right To My Identity: bijna de helft van de Nederlandse consumenten (45%) wil meer inspraak in welke data ze delen. Bijvoorbeeld door een tool die ze hier meer inzicht in geeft, en ze de mogelijkheid biedt te bepalen welke gegevens voor welke periode wordt opgeslagen.
  •  Life Analytics: onder consumenten is er veel interesse in apps en devices die data voor persoonlijk gebruik opslaan. Hoewel liefst 60% wel eens gebruik maakte van dergelijke tools, gebruikte slechts18% de data die deze tracking-apps en -devices genereren, daadwerkelijk om hun leven efficiënter in te richten en doelen te stellen. Bijna een derde (32%) doet helemaal niets met de informatie.
  • The New Age of Discovery: Nederlanders blijken geïnteresseerd in toekomstige technologie die suggesties en aanbevelingen doet voor nieuwe ervaringen en contacten op basis van hun persoonlijkheid en behoefte. Bijna een derde verwacht nu al van bedrijven dat ze hen kennen en helpen bij het ontdekken van nieuwe diensten en producten op basis van hun behoefte.
  • Now Networks: op sociale media neemt one size fits all aan populariteit af. 32% van de Nederlanders geeft aan gebruik te maken van sociale-nichenetwerken die specifiek gericht zijn op zijn of haar interesses.
  • Creative Me: 28% van de Nederlanders wil z&;n digitale ervaring zelf vormgeven, onder andere met diensten die op persoonlijke voorkeur ingesteld kunnen worden. Bijna een derde zegt eerder van ondernemers te kopen, die toestaan hun producten zelf samen te stellen of vorm te geven.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie