Adfo Cannes

Nederlanders winnen Goud in Young Lions Cyber

Claartje Vogel, redactie | 27 juni 2017, 15:56

Scott Kooken (21) en Michael Phillips (26) van Achtung! McGarryBowen bedachten het prijswinnende idee

Nederlandse Jonge Honden Scott Kooken en Michael Phillips wonnen goud in Cannes. Zij deden mee aan de Young Lions Competition in de categorie Cyber. In totaal deden 50 internationale teams mee.

Lees hoe Kooken zich voorbereidde op deze competitie.

24 uur werken voor Product Red
Binnen 24 uur werkten Kooken en Phillips een briefing uit voor Product Red, een initiatief om geld op te halen voor onderzoek naar aids. Product Red is opgezet door Bono (U2) en Bonny Shriver. Zij maken speciale producten samen met grote merken (denk aan: iPhone(RED), Starbucks(RED)), waarvan de opbrengst naar het goede doel gaat.

De briefing voor Young Lions
Product Red communiceert dus via grote merken en dat levert ze veel aandacht op, maar het nadeel is dat Red geen direct contact heeft met de doelgroep. Tijdens Cannes Lions Festival of Creativity kregen jonge creatieven 24 uur de tijd om een (cyber)campagne te bedenken voor Product Red. Het doel was direct contact leggen met de doelgroep, zonder gebruik te maken van bestaande samenwerkingen.

Het idee
Kooken en Philips bedachten een nieuw initiatief voor Red: (RED) gaat op zoek naar ‘The (Next) Red Products’. Kooken: ‘Het merk werkt op dit moment alleen met grote bedrijven samen, terwijl ook kleine bedrijven en start-ups iets goeds voor de wereld willen doen.’

Via Kickstarter
Om ook start-ups te laten aansluiten, gaan Red aan de slag met crowdfundingwebsite Kickstarter. Ondernemers met een lopend Kickstarter-project kunnen onderdeel worden van het Red-assortiment. Dat doen ze door ‘projectnaam (RED)’ toe te voegen aan hun Kickstarterpagina.

Als het project investeringen ontvangt, neemt Red het product op in het assortiment. Kooken: ‘Als de mensen in het project geloven, moet Red dat ook doen.’

Eerste prijs
De twee Nederlandse creatieven versloegen Denemarken (zilver) en Argentinië (brons). De laatste keer dat Nederland won in deze competitie was drie jaar geleden: brons door Sharon Goldstoff en Jimmy Mars.

‘Zo’n vierentwintiguurspitch is best zwaar’, vertelt Phillips. ‘We gebruikten de eerste 12 uur om de brief volledig uit te pluizen. De ochtend daarna werkten we aan het idee. Je hebt beperkte middelen: geen grote budgetten en geen weken tijd. Ons idee is meer dan een marketingplan, het gaat echt de organisatie aan. Dat is volgens de jury ook juist waarom zij het zo’n goed idee vonden.’

Berichten van vakgenoten
De twee talenten mogen volgend jaar gratis naar Cannes. Kooken en Philips vertellen dat ze vooral blij zijn met alle aandacht die zo’n prijs oplevert. ‘We krijgen felicitaties van mensen waar we enorm tegenop kijken. Dat is fantastisch.’

 

Over de auteur

Claartje Vogel
Journalist en redacteur voor Adformatie, Tijdschrift voor Marketing en Tijdschrift voor Communicatie (Adfogroep). Lees meer over Claartje Vogel

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items undefined