Nederlandse consument optimistischer dan meeste Europeanen

Nederlandse consumenten waren de afgelopen veertien jaar structureel positiever over de economie dan het Europese gemiddelde.

Nederlandse consumenten zijn rasoptimisten. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Het consumentenvertrouwen ligt in Nederland vooral in economisch gunstige tijden aanzienlijk hoger dan het gemiddelde in de EU. In periodes van pessimisme lopen de scores meer naar elkaar toe. Het verschil ontstaat vooral doordat Nederlandse consumenten in tijden van optimisme gunstiger oordelen over de algemene economische situatie en de werkloosheid dan het EU-gemiddelde, aldus het CBS.

Verder verwachten Nederlanders over het algemeen meer geld opzij te kunnen leggen dan andere Europeanen. Die verwachting zegt echter niets over het daadwerkelijke spaargedrag. In Nederland wordt slechts iets meer gespaard dan gemiddeld in Europa.

Scandinavische consumenten zijn het meest optimistisch van alle EU-burgers. In Griekenland ligt het vertrouwen in de economie structureel het laagst.

Bron: ANP

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie