Nederlandse Energie Maatschappij moet WK-actie aanpassen

De Nederlandse Energie Maatschappij moet van het ministerie van Justitie zijn WK-actie aanpassen waarmee het bedrijf nieuwe klanten een jaar lang gratis stroom belooft als Oranje wereldkampioen wordt.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De Nederlandse Energie Maatschappij (NL Energie) moet de reclame-uitingen en voorwaarden aanpassen. Volgens Justitie voldoet het bedrijf nu niet aan de gedragscode voor een zogeheten promotioneel kansspel. Het bedrijf wil iedereen die zich binnen de actieperiode aanmeldt voor een driejarig contract gratis stroom geven ter waarde van 450 euro, mits Oranje de finale wint. Directeur Pieter Schoen liet deze week weten dat zich al duizenden mensen voor de actie hebben aangemeld.

Maar het probleem is dat bij een groot promotioneel kansspel de totale waarde van de prijzen maximaal 100.000 euro per jaar mag bedragen. Een simpel rekensommetje leert dus dat maximaal 222 mensen recht zouden hebben op een prijs van 450 euro bij deze WK-actie.

Justitie wil nu dat de Nederlandse Energie Maatschappij deze beperking duidelijk maakt in de reclame en de algemene voorwaarden. Volgens een juridisch expert bij de prijsvechter gaat het echter niet om een kansspel.

NL Energie laat in een reactie weten dat de maatschappij de actie doorzet, ook nu Nederland een ronde verder is. ‘De reclamecodecommissie oordeelde eerder dat onze reclamecampagne geen kansspel is.’

Bron: ANP/Volkskrant.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie