Netto bestedingen radio in 2013 gestegen met 2,3%

De netto radioreclamebestedingen zijn in 2013 met ruim 5 miljoen euro gestegen naar 226,8 miljoen euro.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het betekent een groei van 2,3% ten opzichte van 2012. De non-spot bestedingen kwamen vorig jaar uit op een record van 13,3 miljoen euro, een groei van 7% ten opzichte van vorig jaar.

Dit blijkt uit cijfers van het Radio Advies Bureau (RAB).   

De retailbranche heeft het meest besteed op radio. Dat was in 2012 nog de transportbranche, die nu op een tweede plaats staat. Derde is de branche financiële dienstverlening.

Qua bestedingsaandeel gaan de branches transport en financiële dienstverlening wel aan de leiding, zij besteden bijna 25% van hun budget aan radioreclame. Het bestedingsaandeel van de retailbranche is met 11% vergelijkbaar met het gemiddelde in de markt. 

Hoewel de retailbranche in totaal het meest besteedt op radio, wordt de top 5 van radioadverteerders gedomineerd door vier merken uit de automotivebranche. Renault/Nissan staat op 1, gevolgd door Pon. General Motors staat op de vierde plaats en Peugeot op vijf. KPN was lang de grootste radioadverteerder, maar staat nu op nummer drie.

Het jaar 2013 telde 1.672 radioadverteerders, waarvan 631 nieuwe adverteerders.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie