New Dutch Wave maakt data, locatie en programma voor SXSW 2018 bekend

Nederlandse creatieve ondernemers gaan dit jaar opnieuw samen naar 's werelds grootste interactieve festival.

Beeld: Nick Helderman

South by Southwest barst over minder dan twee maanden weer los en dit jaar gaan Nederlandse creatieven ondernemers opnieuw samen naar het interactieve festival in Austin, Texas. Organisatie New Dutch Wave maakt de eerste programmaonderdelen bekend.

Nederlandse creativiteit internationaal op de kaart
Het doel van New Dutch Wave is het beste uit Nederland op het gebied van creativiteit, innovatie en ondernemerschap laten zien. Dit jaar richt de organisatie zich vooral op de thema's Smart & Liveable Cities, Startups, Festivals & Innovation en Music & Tech.

SXSW (9 tot en met 18 maart 2018) is een jaarlijks festival op het snijvlak van interactieve media, film en muziek. Op ruim honderd podia treden meer dan 2000 artiesten op uit meer dan vijftig landen. Net als vorig jaar doet Adformatie in 2018 dagelijks verslag van SXSW.

Beursstand en huis
De Nederlandse handelsdelegatie is aanwezig van 11 tot en met 15 maart. Net als vorig jaar presenteren Nederlanders zich gezamenlijk op de beursvloer en met een New Dutch Wave Huis in de stad. Op de beurs in het Convention Center zijn dagelijks pitches van innovatieve start-ups en gemeentes. Het New Dutch Wave huis in het centrum van Austin, dit jaar gevestigd in de Waller Ballroom, op de hoek van 6th Street, biedt meet & greets, paneldiscussies, productdemonstraties, kunstinstallaties en borrels.

Podium voor startups
Samen met StartupDelta geeft New Dutch Wave startende ondernemers een platform om hun creatieve en innovatieve oplossingen te presenteren aan een wereldwijd publiek. Dat doen ze tijdens de New Dutch Wave Startup Competitie (gesponsord door Essent-moeder Innogy) op maandag 12 maart en met diverse product- en dienstpresentaties op de beurs en in het huis. Daarnaast zijn er meerdere netwerkgelegenheden en krijgen de ondernemers speciale trainingen voor vertrek naar Austin.

Smart Cities
Op 12 en 13 maart organiseert SXSW een ‘Cities Summit’. Volgens Steve Adler, burgemeester van Austin, staan steden aan de frontlinie van verandering in onze samenleving. Op 13 maart staat ook het New Dutch Wave huis in het teken van dit onderwerp als aanvulling op de SXSW-programmering. Het ministerie van Buitenlandse Zaken, Creative Holland, StartupDelta en Bram Reinders (ook wel de Nederlandse ' mister Smart Cities') stellen het programma samen. Reinders presenteert tijdens SXSW waar de prioriteiten voor Nederland de komende vier jaar liggen, toewerkend naar een 'smart city summit' tijdens de Floriade in 2022.

Festivals & Innovations
Nederland is een voorloper als het gaat om festivalsorganisatie. Afgelopen jaar waren er 865 in ons land en ook internationaal zijn Nederlandse partijen vaak betrokken bij grote evenementen. Op 14 maart vertellen Nederlandse experts over innovaties en ontwikkelingen. 

Dutch Impact Party
Op 15 maart, de laatste dag, wordt in samenwerking met Dutch Music Export, ESNS, Dutch Performing Arts en Buma Cultuur, de Dutch Impact Party in het New Dutch Wave huis gehouden. Diverse bands en artiesten geven hier acte de préséance voor een groot internationaal publiek. Namen die reeds bevestigd zijn voor de Dutch Impact Party zijn Mozes and the Firstborn, The Homesick, Rosemary and Garlic, Max Meser, Yori Swart en Canshaker Pi. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie