Nog dit jaar 'Spotify' voor dagbladen

De uitgevers van onder meer de Volkskrant, NRC Handelsblad en het FD overleggen over een gemeenschappelijk digitaal platform voor de losse verkoop van krantenartikelen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat meldt de Volkskrant. Tom Nauta, directeur van brancheorganisatie Nieuwsmedia zegt dat de dienst een 'Spotify voor kranten' moeten worden. Bij de onlinemuziekdienst kunnen abonnees voor een vast bedrag per maand onbeperkt muziek luisteren. Een dergelijke constructie zou nu ook met krantenartikelen moeten worden opgezet.

De digitale kiosk is een gezamenlijk initiatief van De Persgroep (de Volkskrant, Trouw, AD, Het Parool), NRC Media en FD Media. Eind dit jaar wordt het nieuwe systeem gelanceerd, zegt Marieke van der Donk, hoofd consultancy van Deloitte. 'Het idee is dat mensen zelf een krant kunnen samenstellen uit het aanbod van alle dagbladen.'

Van der Donk onderzocht de bereidheid van consumenten om voor dagbladartikelen te betalen en concludeert dat er 'absoluut een markt is voor de betaalmuur'. Die markt zou deels buiten de groep van huidige krantenlezers liggen. Het is niet de bedoeling dat het platform de huidige betaalmuren op de websites van kranten en tijdschriften vervangt.

Over de concrete invulling van het project en over de prijs willen de betrokken partijen nog niets zeggen.

Bron: de Volkskrant.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie