Omzet van huismerken blijft toenemen

De stijging van de omzet van huismerken bedroeg 0,7 procent in 2015.

Na een stijging van 1,3 procent in 2013, een stijging van 0,3 procent in 2014 neemt ook in 2015 de omzet van huismerken weer toe: + 0,7 procent. Dat blijkt uit onderzoek van Nielsen; de Nielsen Shopper Trends Enquete.

 

 

Kwaliteit
Uit het onderzoek blijkt dat de prijs de voornaamste reden is om voor een huismerk te gaan. Tegelijkertijd neemt het belang daarvan wel iets af. In 2014 noemde 63 procent van de ondervraagden prijs als reden, in 2015 was dat 58 procent. Nielsen: ‘Kwaliteit blijft echter een stabiele en belangrijke factor bij de keuze van huismerken (55 procent in zowel 2015 als in 2014).

 

‘Winkeliers moeten het gevoel vergroten dat consumenten waarde voor hun geld krijgen’

 

Nielsen stelt vast dat kwaliteitsproducten een must zijn om de loyaliteit van het winkelende publiek te verdienen. Het onderzoeksbureau: ‘Hoewel “goede deals en promotieacties” nog steeds belangrijk zijn, ziet het publiek deze niet als een onderscheidende factor ten opzichte van andere winkels. En een van de meest doeltreffende manieren waarop winkeliers kunnen voorkomen dat ze hun prijzen moeten verlagen of onhaalbare promotiestrategieën moeten ontwikkelen, is door het gevoel te vergroten dat consumenten waarde voor hun geld krijgen.’

 

 

Duurder
Een resultaat uit de Nielsen Shopper Trends-enquête is dat 62 procent van het winkelende publiek meer huismerken koopt, maar in plaats van altijd hetzelfde goedkopere huismerk te kiezen (49 procent, gedaald van 54 procent in 2014), proberen boodschappers verschillende huismerken uit (40 procent, gestegen van 37 procent in 2014) of men kiest voor de duurdere huismerken (31 procent, gestegen van 27 procent in 2014).

 

Over De Nielsen Shopper Trends Enquete
Nielsen Shopper Trends is een jaarlijks onderzoek met focus op supermarkten, drogisterijen en convenience winkels. Het duidt de belangrijkste drijfveren van klantentrouw aan die leiden tot klantloyaliteit in landen en regio’s. De Nielsen Shopper Trends enquête wordt jaarlijks tussen oktober en maart uitgevoerd en bevraagt meer dan 90.000 consumenten in meer dan 50 markten.

 

Grafieken: Nielsen
Foto: ANP Foto

 

 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie