Ondanks moeilijk halfjaar toch omzetgroei tv-reclame

Met name de non-spotmarkt liet een flinke groei zien.

Dat blijkt uit cijfers die Screenforce (voorheen Spot) afgelopen week bekendmaakte. De tv-reclamemarkt is uitgekomen op 482 miljoen in de eerste helft van 2016. Dat is een groei van 5,6 procent ten opzichte van 2015. Door de omzetten van tv en online video samen te voegen, vallen deze cijfers wat gunstiger uit. Autonoom is er toch een groei van 1,7 procent, ondanks de . De kijktijd is in de eerste helft van 2016 uitgekomen op 188 minuten, een daling van 3,6 procent ten opzichte van de eerste helft van 2015. 

Andere definitie
Daarbij moet wel worden aangetekend dat Screenforce met ingang van dit jaar de definities voor tv-reclame heeft aangepast. Als reactie op de verschuiving van de kijktijd naar online video heeft Stichting Kijkonderzoek (SKO) haar onderzoek verbreed met online video. Screenforce rapporteert omzetten waarbij geen onderscheid meer wordt gemaakt in het scherm of wijze van inkoop. Het tv-toestel en het online platform zijn samengevoegd, ook in de definitie van de omzet

Spot- en non-spotmarkt
De spotmarkt kwam uit op 422 miljoen euro, een groei van 5,1 procent. De groei van spotreclame was er vooral op de online platforms van de Screenforce-zenders. 
De non-spotmarkt groeit fors: +10,6 procent naar een omzet van 60 miljoen. Belangrijkste verklaring hiervoor is een breder aanbod van geschikte tv-formats op de commerciële zenders.

Screenforce verwacht in de tweede helft van het jaar een groei van circa 2,5 procent. De tv-markt komt in 2016 dan uit op een groei van zo&;n 4,0 procent.

Grootste adverteerder
Unilever is de grootste tv-adverteerder, ook al namen de tv-bestedingen af met 23 procent ten opzichte van de eerste helft 2015 (bron: Nielsen). Opvallend is de toename in tv-bestedingen van Unilever ’s concurrent Procter & Gamble. De bestedingen van die adverteerder groeiden met 50 procent naar 37 miljoen, goed voor een derde plaats. De grootste e-commerce-adverteerder in de eerste helft van dit jaar was Belsimpel.

Kijkers
De kijker blijkt volgens Screenforce het liefst te kijken naar sport, talentenshows en spellen & quizzen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie