Ondertussen bij Targetoo Mobile DSP

In één jaar van twee naar twaalf mensen en kantoren in Amsterdam, Londen en Spanje. Wat is het 'geheim' van mobile advertising specialist Targetoo?

Het jonge, brutale bedrijf ">Targetoo (aan de Danzigerkade in Amsterdam) gelooft sterk in een no-nonsense benadering. En schuwt daarbij de confrontatie met de &;gevestigde orde&; niet. 

Targetoo Mobile profileert zich als trendbreker in de mobile real-time-bidding sector. Het steekt geen miljoenen euro&;s in een eigen DSP-platform, maar kiest voor een simpele partnership met een ontwikkelende partij in Spanje. ‘Omdat onze DSP is gemaakt in Spanje hoeven we geen Noord-Europese lonen terug te verdienen. Daarbij komt dat het platform meer targeting variabelen heeft dan - Noord Europese en Amerikaans - concurrerende platformen. De realiteit is dat we scherpere pricing- en meer functies bieden. We zijn een luis in de pels van de gevestigde orde. En daar zijn we trots op&;, zegt Isua Botman, de oprichter van de jonge groep.

Afgelopen jaar groeide het bedrijf van twee medewerkers naar twaalf, en opende het een sales office in Londen.

Met het  in Barcelona in aantocht, is Targetoo één van de vele jonge clubs die hoopt te profiteren van het ruime aanbod talenten in de Spaanse mobile tech community. Werken vanuit huis of op kantoor in Amsterdam,  London of Barcelona; het kan allemaal. Als er maar geleverd wordt. Die werkwijze is volgens Botman kenmerkend voor de  nieuwe generatie tech employees. &;De werkverhoudingen in tech-bedrijven veranderen in rap tempo. Al onze medewerkers hebben aandelen. Als wij talent willen binden, moeten we ook geven. In ons geval doen we dat in aandelen en vrijheid’. 

Wat zijn de grote verschillen tussen mobile programmatic en inkoop bij online media?

&;Traditionele, handmatige inkoop is eigenlijk alleen nog zinvol als de klant een gegarandeerde hoeveelheid impressies geserveerd wil zien op één titel of bij één publisher. Vrijwel alle premium publishers zijn tegenwoordig via programmatic te bereiken en vaak wil de klant bij meer publishers adverteren. Dit maakt manuele inkoop overbodig.&;

Het aandeel mobile in advertising groeit. Hoe zie jij de kansen voor 2016?

&;Mobile display advertising zet zijn opmars door en zal zich ontwikkelen tot een geaccepteerde marketingtool.&;

Hoe zit het met mobile web versus inapp advertising? Het merendeel is nu mobile; blijft dit zo?

&;Hoewel veel adverteerders meer waarde hechten aan servering op het mobile web neemt de beschikbare app-traffic gestaag toe. Niet dat hier een bottleneck aan het vormen is, maar het is wel iets om in de gaten te houden.&;

Welke drie tips heb jij voor adverteerders die beginnen met mobile programmatic?

&;Ten eerste: directe conversies realiseren met mobile advertising is vreselijk moeilijk. Ten tweede: de conversie attributie van een mobile advertising campagne is enorm, maar bewijs dat maar eens aan je klant. En ten derde: verwacht niet dat je voortdurend je eigen banner voorbij ziet komen. De kloof tussen beschikbare inventory en de benutte informatie is groot.&;

Een typisch kenmerk van mobile is de kennis van locatie. In hoeverre zit je dit al terug bij de dsp’s?

&;Met onze DSP zijn we voorloper wat betreft geo-Targeting. Het opschalen van zoveel mogelijk adexchanges is essentieel voor een geslaagde location based campagne. Hierin schieten veel DSP&;s nog tekort. Verder is het een gegeven dat een DSP vaak de sterkste voet aan de grond heeft in het land van oorsprong. Als mediabureau doe je er dus goed aan om in zee te gaan met lokale spelers.

Het lijkt me voor de hand dat op den duur een gespecialiseerd mobile mediabureau het hele online mediainkooptraject gaat invullen, toch?

&;Eens, daarom ben ik investeerder in en medeoprichter van , het eerste dedicated Mobile Agency van Nederland.&;

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie